Kan het slecht voor je gezondheid zijn om dagelijks chroomtabletten te slikken?

Ik heb chroomtabletten voor ondersteuning van de stofwisseling maar ik lees nu net:chroomsupplementen zijn overbodig en gevaarlijk.
Op het potje staat dat je er 1 per dag mag,en daar hou ik me aan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.5K
Amadea
9 jaar geleden
Het lastige hierbij is dat wij niet weten of jij nu normaal eet. Meer chroom dan dat je via dagelijkse voeding binnenkrijgt is namelijk niet nodig en zelfs schadelijk.
Cryofiel
9 jaar geleden
Er zijn twee soorten chroom. De ene soort kan nuttig zijn, maar alleen als je echt een tekort hebt. De andere soort is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ik eet nog steeds niet echt veel eigenlijk het blijft moeilijk voor me.
Ik heb chroomtabletten van VitaTotaal waar ik ook ijzertabletten en calcium van heb.
Maar chroom zou dus niet zo goed zijn soms,dus twijfel ik nu.
Ritsuka
9 jaar geleden
chroom op een (bijna) lege maag lijkt mij ook niet zo goed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb Chromium picolate, maar neem het 1 x pm in , zou goed voor je insuline zijn. 200mcg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb Chromium picolate, maar neem het 1 x pm in , zou goed voor je insuline zijn. 200mcg
Cryofiel
9 jaar geleden
Zeg maar gewoon chroompicolinaat hoor - waarom Engels gebruiken als het ook in het Nederlands kan? Chroompicolinaat zou kankerverwekkend kunnen zijn:
http://www.sciencedaily.com/releases/1999/03/990324062736.htm -- Ik heb nog even gezocht naar aanleiding van mijn eerdere opmerking over de twee soorten chroom. Hier wordt het in het kort uitgelegd:
http://www.nationaalgezondheidsforum.nl/showthread.php?18611-chroom Een veel uitgebreidere uitleg van dezelfde persoon vind je hier:
http://www.nationaalgezondheidsforum.nl/showthread.php?10734-Chroom#post94605 Een andere persoon heeft wat wetenschappelijke publicaties doorgespit. Zijn nog veel uitgebreidere verhaal staat hier:
http://www.nationaalgezondheidsforum.nl/showthread.php?22-Hoe-kom-ik-van-mijn-overgewicht-af#post1398

Antwoorden (1)

Het makkelijke antwoord -dat zie je waarschijnlijk al aankomen- is "ja", natuurlijk kan het schadelijk voor je zijn, maar dat geldt voor alles.
In jou specifiek geval, waar ook sprake is van een uitgebalanceerd voedingspatroon, kan het zelfs nog schadelijker zijn, en ik zou je adviseren om zeer deskundig advies in te winnen, en dan bedoel ik ZEER deskundig advies, en niet zomaar adviezen uit een vage site, van een zichzelf benoemd voedingsexpert... of zelfs van mij op Goeievraag.nl

Het probleem met chroom is dat je meerdere soorten hebt. Zonder in de fijne scheikundige en metabolische details te komen (zie de reacties van Cryo), je hebt chroom die in buitengewoon kleine hoeveelheden nodig is voor ons metabolisme, en chroom die in dezelfde hoeveelheden zeer schadelijk is voor je gezondheid.
Voedingssupplementen zijn geen medicijnen, en niets anders dan gewone levensmiddelen. Fabrikanten van supplementen zijn gebonden aan exact dezelfde regels die ook voor een broodbakker of een slager gelden. Zij dienen veilige grondstoffen te gebruiken, maar voor hen gelden minder strenge eisen dan b.v. voor een producent van geregistreerde geneesmiddelen. Je mag dus er van uit gaan dat de chroom die de fabrikanten van supplementen gebruiken van de juiste soort is, maar dat sluit niet uit dat een deel van de chroom in een supplement toch van de verkeerde soort is. Wettelijk gezien is dat toegestaan, en in principe geen probleem zolang deze chroom supplementen onderdeel zijn van een normale voeding. Dan is het gebruik van zo'n supplement niet schadelijk. Immers, het is een zeer klein onderdeel van je voeding.
Het probleem komt op het moment dat je héél veel supplementen neemt, en je voeding een tekort heeft aan allerlei andere stoffen. Dan kán een supplement schadelijk zijn, zeker als je het dagelijks neemt, en gedurende lange periodes.
Het is niet voor niets dat op de verpakking van supplementen een verplichte waarschuwing staat zodat het géén geneesmiddelen zijn, en de consument het supplement niet moet gebruiken als vervanging voor gevarieerde voeding!!

Mijn persoonlijke mening over micronutriënten via supplementen (zoals chroom) is dat als je enigszins gezond en gevarieerd eet, dan heb je ze helemaal niet nodig. Dan is het vooral schadelijk voor je portemonnee.
Langdurig slikken zonder strikte controle en toezicht van een échte deskundige kan inderdaad schadelijk zijn voor de gezondheid van wie geen gezonde voeding heeft.