went men aan antipsychotica?

wennen mensen die uit een psychose komen aan antipsychotica, je hoort zo vaak dat ze zonder de tabletten terugvallen. Mijn vraag heeft betrekking op neurofysische processen in de hersenen. Het idee dat men op medicatie wordt ingesteld vind ik eigenlijk niet deugen omdat hersenen zichzelf regelen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Geen gewenning zoals bv bij slaap medicatie, wel wennen in het opzicht van bijwerkingen, die worden na verloop van tijd minder. Soms helpt het om een onderhoudsdosering te gebruiken zoals ze dat noemen, dat is minder dan bij een psychose, maar nog wel zelfde middel. De meningen en ervaringen zijn hierover erg verdeeld, zowel wb de werking als het wel of niet nodig hebben van medicatie na de psychose. Gelukkig kijken steeds meer psychiaters naar de mens áchter de psychose en behandelt van daaruit, ook met alternatieven en complementeraire middelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het begin heb je medicijnen zeker nodig, om alles terugdringen naar ''normaal''. Maar zomaar stoppen met medicijnen die speciaal voor tegen psychose wordt voorgeschreven zou ik niet zomaar doen. Want grote kans dat psychose weer terug komt en in alle heftiger dan vorige keer en kans is dan groot dat je niet helemaal kan hersteld worden, en tot gevolg dat je hele tijd wantrouwend blijft of achtervolgingswaan, of je hele tijd denkt dat je zeer belangrijk iemand bent. Psychose is heftig, dat kan ik zeggen omdat ik zelf heb meegemaakt, en nu al bijna negen jaar medicijnen gebruik, en in die negen jaar heb ik geen psychose meer, maar gevolgen zijn wel te merken. Stoppen met deze soort medicijnen moet je in overleg doen samen met psychiater, en groot kans dat psychiater niet hieraan meewerkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Risperdal en ik had eerst in mindere dosis, en die is beetje verhoogd en het werkt goed. En op advies van psychiater niet afbouwen omdat zo goed gaat en heel stabiel is.
Het hangt van het soort medicijn af.

Je hebt SSRI's. Het regelt in de hersenen de hoeveelheid serotonine. Deze lichaamseigen stof speelt een rol bij emoties en stemmingen.

Het komt erop neer dat je zelf niet meer een stof kunt maken, en daardoor in onbalans bent. Het medicijn vult het aan en daardoor ga je je beter voelen.
Toch moet het medicijn minimaal 9 maanden geslikt worden, zodat het lichaam ook weer leert om het stofje zelf aan te gaan vullen.

Tijdens de opbouw en de afbouw kunnen er allerlei bijwerkingen ontstaan. Hiertussen kan je zeggen dat je gewend bent aan het medicijn.