Is een positief resultaat van een medicijn voldoende voor een diagnose?

Stel je denkt dat je ADD hebt en je slikt Ritalin. Je voelt je daarna wat beter (capabel). Mag je dan concluderen dat je inderdaad AD(H)D hebt?

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zal niet genoeg zeggingskracht hebben bij officiële instanties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee gezien het drugs is. En iedereen zich rustig zou voelen. Met dat spul. Zou volgens die redenatie. Iedereen add hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begreep van vrienden dat je juist druk wordt als je ritalin gebruikt wanneer je geen ad(h)d hebt. Dus volgens mij wordt niet iedereen er rustig van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fidolecosp: klopt inderdaad. Dat komt omdat bij mensen met ADHD bepaalde zenuwbanen in de hersenen die o.a. de concentratie regelen verminderd actief zijn. Met Ritalin maak je die zenuwbanen actiever waardoor iemand zich beter kan concentreren. Bij mensen zonder ADHD zijn die zenuwbanen 'normaal actief'. Ritalin maakt ze hierbij dus juist 'te actief' en dus worden mensen zonder ADHD niet rustiger van Ritalin.

Het beste antwoord

Nee, zeker niet!
Ten eerste moet je rekening houden met het placebo-effect. Als je denkt/hoopt dat een bepaald medicijn werkt, kun je je daardoor al beter gaan voelen als je het neemt.
Ten tweede heb je natuurlijke schommelingen. Als je je soms wat beter voelt dan anders, kan het zijn dat je je toevallig nét wat beter voelde nadat je het medicijn had ingenomen. Dan denk je dat er een verband is, terwijl dat niet juist is.
Ten derde kun je je van allerlei middelen sowieso beter voelen, terwijl ze niet specifiek voor 'jouw aandoening' zijn ontwikkeld, en je zelfs kwaad kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is niet voldoende voor een diagnose.
Het toedienen van bepaalde medicijnen kan in sommige gevallen wel hélpen in het stellen van een diagnose.
Bij bijvoorbeeld kinderen waarvan men niet helemaal zeker is of ze ADHD hebben wordt om die reden weleens als proef Ritalin of dexamfetamine gegeven om te kijken hoe ze erop reageren. Dit vervangt echter niet het overige onderzoek dat nodig is om de diagnose ADHD te stellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je schrijft niet hoe lang en hoeveel Ritalin je ingenomen hebt. Als je samen met een deskundige een paar weken verschillende doseringen (en placebo's )slikt en daarbij een dagboek bijhoudt. Kom je een heel eind op weg met de diagnose.
Je neemt de pilletjes dan in zonder de dosering te weten.