De huid beschermt ons tegen indringers en stoffen van buiten af. Wat is dan het nut van al die zalven in de handel ?

Of worden die ons dan letterlijk aangesmeerd ?

Graag enkele voorbeelden van werkzame stoffen die dan
wel een bewezen nut hebben in zalf ?

Ik heb het vooral over medische toepassingen zoals Hirudoit tegen blauwe plekken bvb waar gemalen bloedzuiger "Hirudo" in zit en die de meeste wel in hun apotheekkastje hebben.

Let wel ik heb het over een gave huid dus niet via een wonde !!!

(liefst voorbij de huid weliswaar bvb naar spierweefsels of zelfs tot in de bloedbaan ) afgedraaide motorolie zou zo bvb een bloedvergiftiging kunnen veroorzaken of is dat ook kwatch...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb nog nooit van Hirudoit gehoord. Ik heb het dan ook niet in huis. Ik heb trouwens ook geen andere zalf tegen blauwe plekken in huis - waarom zou ik iets gaan smeren wanneer het ook vanzelf overgaat? Overigens veroorzaken veel bloedzuigers juist blauwe plekken. Of dat ook voor de Hirudo geldt, weet ik niet.

Het beste antwoord

Van de vrij verkrijgbare zalven in de handel is het vooral de zalfbasis die een effect heeft. Zalfbases beschermen en hydrateren de huid afhankelijk van hun samenstelling. Vaseline beschermt bijvoorbeeld tegen kou en uitdroging.
Veel van de zalven die zonder recept verkrijgbaar zijn hebben meestal een (gering) lokaal effect. Hirudoit is een voorbeeld van een crème waarvan geen enkel klinisch effect is aangetoond. Andere van dergelijke crèmes zijn Cardiflor en Spiroflor. Meestal pretenderen die te werken tegen allerlei verwondingen en eczeem.
Dan is er nog de klasse rubefacientia (wrijfmiddelen) bijvoorbeeld een zalf met methylsalicylaat die helpt bij spierpijn.
Daarnaast zijn er nog de middeltjes tegen jeuk/insectenbeten, met bijvoorbeeld levomenthol en lidocaïne.

Ook zijn er natuurlijk diverse op recept verkrijgbare zalven met corticosteroïden (tegen o.a. eczeem), de calcineurineremmers (tacrolimus en pimecrolimus), tretinoïne (acne), ditranol (psoriasis), calcitriol (eczeem en psoriasis), koolteer (o.a. eczeem) antimycotica (zoals miconazol tegen schimmelinfecties), antibiotica, crèmes en zalven tegen aambeien (met lidocaïne / isosorbidedinitraat / diltiazem), cytostatica (fluorouracil, tegen huidkanker), podofyllotoxine (tegen genitale wratten), de keratolytica (salicylzuur, ureum), etc. etc.
Deze middelen hebben allemaal een lokaal effect. Uit mijn hoofd ken ik geen zalven die de bedoeling hebben in gehele lichaam werkzaam te zijn. Wel kunnen de werkzame stoffen in bepaalde zalven systemische bijwerkingen veroorzaken (d.w.z. niet-lokale bijwerkingen). Voorbeeld: isosorbidedinitraatcrème bij aambeien veroorzaakt vaak hoofdpijn doordat isosorbidedinitraat in het bloed wordt opgenomen en een verwijdend effect heeft op de bloedvaten in het hoofd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed antwoord, zo te lezen heb je inhoudelijk verstand van zaken. Studeer je medicijnen? (Dit n.a.v. je avatar en je naam, die mij sterk aan Galenus deed denken - was dat niet de bedenker van de humoren?) Vraagje: je schrijft dat vaseline beschermt tegen kou en uitdroging, maar dat doet het toch alleen maar door een laagje OP de huid te vormen, en niet door IN de huid door te dringen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
BEDANKT
Als ik het goed begrijp is het dus perfect mogelijk dat een bestanddeel uit een zalf in de bloedbaan terecht komt en hierdoor een bepaalde
(bij)werking veroorzaakt, al is dit niet de bedoeling van een zalf ?! Maar wie of wat bepaalt nu of een stof door de huid kan dringen.... de grootte of de aard van de stof ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Cryofiel: het vormt inderdaad een laagje op de huid. Vaseline is niet in staat in de huid door te dringen. Omdat het een beschermend laagje vormt, dekt het de huid af, waardoor minder water uit de huid verdampt; het werkt daardoor hydraterend. Ik studeer farmacie trouwens. Mijn naam is inderdaad afgeleid van Galenus of eigenlijk de galenica, een van mijn favoriete vakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ApenBagger (1/2): Het is dus inderdaad prima mogelijk dat stoffen in een zalf of crème vanuit de huid in de bloedbaan terechtkomen. Hierdoor kunnen bijwerkingen en soms zelfs vergiftigingsverschijnselen ontstaan. Dat komt niet bij heel veel middelen voor, maar het bestaat wel. De meest gangbare werkzame stoffen in zalven en crèmes zijn na aanbrengen nauwelijks in het bloed terug te vinden en hebben geen bijwerkingen in de rest van het lichaam. Een voorbeeld van een middel dat vergiftigingsverschijnselen kan veroorzaken, is het verouderde middel resorcinol, wat vroeger bij acne gebruikt werd. Bij langdurige toepassing van grote hoeveelheden kunnen hypothyreoïdie (vertraagde schildklierfunctie) en methemoglobinemie (een bloedbeeldafwijking) optreden. Zo zijn er nog wel een paar stoffen; het gaat meestal om verouderde middelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ApenBagger (2/2): Of een stof door de huid kan dringen is van best veel dingen afhankelijk: - de toestand van de huid: wonden en huidbeschadigingen verhogen de doordringbaarheid van de huid. Ook het vochtgehalte speelt een rol. Stel dat je lang in een bad hebt liggen weken en de huid ishelemaal rimpelig geworden; dan is de doordringbaarheid een stuk hoger. - de aard van de zalf/crèmebasis (is de basis vet of bevat deze juist veel water? hoe dik is de basis): een werkzame stof moet zijn opgelost in de basis om aan de huid afgegeven te kunnen worden. Afhankelijk van de stof en de basis is dit wel/niet het geval en verloopt het oplosproces snel of langzaam. Ook de dikte van de basis speelt een rol: de afgifte aan de huid zal bij dikke bases langzamer verlopen. Sommige stoffen (bijvoorbeeld salicylzuur, ureum, isopropylmyristaat) in de zalfbasis kunnen ook de doordringbaarheid van stoffen in de huid verhogen. - de aard van de werkzame stof; is de stof lipofiel/hydrofiel (d.w.z. houdt deze van vet of van water?); wat is het molecuulgewicht van de stof (d.w.z. hoe groot is de stof?): Lipofiele stoffen hebben meer affiniteit met vet en dus met de huid en zullen sneller doordringen. Lipofiele stoffen in een vette zalfbasis hebben echter weer moeite om goed uit de zalfbasis te komen, dus dan zal de doordringbaarheid weer lager te zijn. Kleine stoffen (met een laag molecuulgewicht) zullen in het algemeen sneller vanuit de basis vrijkomen en sneller de huid penetreren dan grote stoffen. Het is in het algemeen moeilijk te voorspellen hoe een stof zal doordringen, omdat het van zoveel dingen afhankelijk is. Het is echt het samenspel tussen de stof, de huid en de zalfbasis hoe een stof zich zal gedragen naar de huid toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, ook de fentanylpleister is daar een voorbeeld van. Pleisters hebben het voordeel dat ze zodanig kunnen worden ontworpen dat ze stoffen met een bepaalde dosis per tijdseenheid kunnen afleveren. Met crèmes of zalven is het niet mogelijk om dat te doen, want dan zou je altijd precies even veel en even dik moeten smeren. Daarom zijn er ook geen crèmes of zalven bedoeld voor systemisch gebruik.
Cryofiel
10 jaar geleden
Galenica - ik heb zojuist een nieuw woord geleerd, dank daarvoor! Via de galenica kwam ik op de mengregels. Ik heb daar zojuist een vraag over gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/mengregels.442796 . Misschien kun je er je licht eens over laten schijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Galenica
Bedankt voor je heldere uitleg , vooral je toelichtingen achteraf hebben veel licht op mijn vraag geworpen.
Veel plezier met je studies nog verder.