Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

De huid beschermt ons tegen indringers en stoffen van buiten af. Wat is dan het nut van al die zalven in de handel ?

Of worden die ons dan letterlijk aangesmeerd ?

Graag enkele voorbeelden van werkzame stoffen die dan
wel een bewezen nut hebben in zalf ?

Ik heb het vooral over medische toepassingen zoals Hirudoit tegen blauwe plekken bvb waar gemalen bloedzuiger "Hirudo" in zit en die de meeste wel in hun apotheekkastje hebben.

Let wel ik heb het over een gave huid dus niet via een wonde !!!

(liefst voorbij de huid weliswaar bvb naar spierweefsels of zelfs tot in de bloedbaan ) afgedraaide motorolie zou zo bvb een bloedvergiftiging kunnen veroorzaken of is dat ook kwatch...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Van de vrij verkrijgbare zalven in de handel is het vooral de zalfbasis die een effect heeft. Zalfbases beschermen en hydrateren de huid afhankelijk van hun samenstelling. Vaseline beschermt bijvoorbeeld tegen kou en uitdroging. Veel van de zalven die zonder recept verkrijgbaar zijn hebben meestal een (gering) lokaal effect. Hirudoit is een voorbeeld van een crème waarvan geen enkel klinisch effect is aangetoond. Andere van dergelijke crèmes zijn Cardiflor en Spiroflor. Meestal pretenderen die te werken tegen allerlei verwondingen en eczeem. Dan is er nog de klasse rubefacientia (wrijfmiddelen) bijvoorbeeld een zalf met methylsalicylaat die helpt bij spierpijn. Daarnaast zijn er nog de middeltjes tegen jeuk/insectenbeten, met bijvoorbeeld levomenthol en lidocaïne. Ook zijn er natuurlijk diverse op recept verkrijgbare zalven met corticosteroïden (tegen o.a. eczeem), de calcineurineremmers (tacrolimus en pimecrolimus), tretinoïne (acne), ditranol (psoriasis), calcitriol (eczeem en psoriasis), koolteer (o.a. eczeem) antimycotica (zoals miconazol tegen schimmelinfecties), antibiotica, crèmes en zalven tegen aambeien (met lidocaïne / isosorbidedinitraat / diltiazem), cytostatica (fluorouracil, tegen huidkanker), podofyllotoxine (tegen genitale wratten), de keratolytica (salicylzuur, ureum), etc. etc. Deze middelen hebben allemaal een lokaal effect. Uit mijn hoofd ken ik geen zalven die de bedoeling hebben in gehele lichaam werkzaam te zijn. Wel kunnen de werkzame stoffen in bepaalde zalven systemische bijwerkingen veroorzaken (d.w.z. niet-lokale bijwerkingen). Voorbeeld: isosorbidedinitraatcrème bij aambeien veroorzaakt vaak hoofdpijn doordat isosorbidedinitraat in het bloed wordt opgenomen en een verwijdend effect heeft op de bloedvaten in het hoofd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100