Kan ik melatonine ook overdags innemen als 'mood enhancer'?

Ik heb melatonine puur 3 MG extra sterk van Lucovitaal, en ik vroeg mij af of ik deze ook gewoon overdag kon innemen. Er staat op de verpakking dat je hem vlak voor het slapen gaan moet innemen en dat je dan sneller in slaap valt. Het is geen slaapmiddel dus je wordt er niet moe van ofzo.

Melatonine wordt uit serotonine geproduceerd, volgens mij was het ook zo dat melatonine je 'mood' verbetert, net zoals serotonine dat doet.

Kan ik deze dus overdag innemen als ik een (psychisch) dipje heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Melatonine wordt inderdaad uit serotonine geproduceerd, maar dat wil niet zeggen dat het dezelfde eigenschappen heeft.
Melatonine werkt niet antidepressief en het heeft geen zin om het in te nemen als je een dipje ervaart. Het zal eerder nadelig werken omdat melatonine in staat is het dag-nachtritme te verschuiven. Stel dat je de melatonine rond het middaguur inneemt, dan zal je dag-nachtritme, zodanig verschuiven dat je rond een 14.00 uur meer slaap krijgt. En een verstoord slaappatroon draagt zoals iedereen wel weet niet bij aan een goed humeur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is af te raden, het is gemaakt om beter te slapen of rustiger te worden. Melatonine is een lichaamseigen stof. Als je daar me speelt kan het verkeerd lopen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Melatonine is eigenlijk bedoeld om sneller de slaap te vatten en redelijk goed te slapen en niet voor een psychisch dipje.
Ik denk dat je daarvoor naar de huisarts zal moeten zodat je misschien van hem/haar een recept krijgt dat bedoeld is voor je dipje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is nogal dubieus of je door melatonine echt sneller de slaap vat... Op de inslaaptijd blijkt het niet echt een overtuigend effect te hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat dit per persoon verschillend zal zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Galenicus: bij patiënten met DSPS - waarbij dus de endogene melatonine-aanmaak duidelijk verlaat is - is in diverse studies aangetoond dat melatonine wel degelijk invloed heeft op de slaaplatentie. In onderzoeken wordt dan meestal een dosis van 5 mg aangehouden, ingenomen ongeveer 5 uur voor het op gang komen van de eigen productie. Of dat ook onderzocht is bij 'gezonde' patiënten of patiënten met (pseudo-)insomnia of subjectieve inslaapproblemen weet ik niet eigenlijk, daar heb ik nooit naar gezocht. Vind ik om eerlijk te zijn ook niet zo interessant, omdat ik het puur op theoretische gronden niet logisch vind om dan melatonine te slikken. Dat in de algehele populatie het geen invloed heeft op de inslaaptijd, wil ik dus graag geloven.