Kan het dat ik spierpijn in mijn benen krijg na vitamine B12 injecties?

Ik ben vanaf vandaag weer begonnen met vitamine B12 injecties.
Ik moet nu een haljaar lang elke maand een injectie laten zetten bij de huisarts.
Maar een paar uur na de injectie kreeg ik spierpijn in mijn benen, vooral als ik bijvoorbeeld een stukje heb gefietst is de spierpijn heel erg.

2jaar terug heb ik deze injecties ook gehad maar of ik hierbij ook spierpijn heb gehad kan ik me niet meer herinneren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27.6K

Antwoorden (2)

Voor de meeste mensen overweegt om vitamine B12 -injecties, bijwerkingen zijn over het algemeen niet ernstig. Echter, in bepaalde gevallen ernstige bijwerkingen kunnen optreden.

Artsen geven Vitamine B12 injecties, ook wel bekend als cobalamine of cyanocobalamine-injecties, aan patiënten die lijden aan bloedarmoede, vermoeidheid of andere symptomen van vitamine B12-deficiëntie . Patiënten die pernicieuze anemie hebben vereist levenslang vitamine B12 injecties en kunnen willen overwegen veranderingen in het dieet voor B12 deficincy . Deze injecties zijn soms zeer pijnlijk zijn als ze zijn diep onder de huid, die bekend staat als een diepe subcutane injectie, of in een spier, genaamd een intramusculaire injectie.

Vaak voorkomende bijwerkingen van injecties van vitamine B12
Er zijn vele bijwerkingen die patiënten kunnen ervaren van de injecties met vitamine B12. De meest voorkomende bijwerkingen zijn onder meer:
Milde diarree
Maagklachten
Misselijkheid
Een gevoel van pijn en een warm gevoel op de plaats van de injectie
Een gevoel of een gevoel, van zijn gezwollen over het hele lichaam
Hoofdpijn
Gewrichtspijn
Als een van deze bijwerkingen ernstig of storend, laat de arts weten meteen.

Vitamine B12 injecties kan leiden tot ernstige bijwerkingen. Hoewel dit is een relatief zeldzame gebeurtenis, moet iedereen die vitamine B12-injecties op de hoogte van de mogelijkheid. Bel onmiddellijk uw arts als u een van de volgende bijwerkingen.
Een snelle hartslag
Hartkloppingen
Pijn op de borst
Een gevoel van beklemming op de borst
Snelle gewichtstoename
Spierzwakte
Spierpijn
Spierkrampen
Een gevoel van extreme dorst
Vaak moeten plassen
Pijn in het been
Een gevoel van verwarring
Verdoving
Duizeligheid
Een tintelend gevoel
Moeilijk ademhalen
Moeite met slikken
Kortademigheid bij lichte inspanning of bij liggen
Ongebruikelijke hoesten
Ongebruikelijke piepende ademhaling
Een gevoel van extreme vermoeidheid of vermoeidheid
Zwelling van de ledematen onder handen, armen, onderbenen, voeten of enkels
Roodheid, pijn of een gevoel van warmte in een been
Tederheid of zwelling in een been
Een rode huid kleur op het gezicht
Een rode huidskleur overal op het lichaam
Hives
Jeuk
Huiduitslag

Dit is dus een reden om contact op te nemen met je huisarts of weekend arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, in principe niet, maar er kan wel pijn optreden die doet denken aan spierpijn.

Vitamine B12 injecties worden meestal in de grote bilspier gegeven. Dit betekent, dat er na de injectie een kleine pocket in de spier zit, gevuld met het medicijn. Al snel na het geven van de injectie verspreid het medicijn zich door de spier en daarna via het bloed door de rest van het lichaam. Doordat er dus even zo'n pocket gevormd wordt, worden de spiercellen toch wat uitgerekt.
Soms kan de spier hier met een soort kramp op reageren. Dit geeft een pijn, die erg kan lijken op spierpijn. Deze pijn kan ook uitstralen naar de benen en zo dus een gevoel geven, dat erg lijkt op spierpijn in het been.

Dit treedt met name op als de injectie wat te snel gegeven wordt, als de injectie niet goed opgewarmd is, of als de spier niet helemaal ontspannen was tijdens de prik. Heel vaak is het ook gewoon een kwestie van pech.
Als kort na de prik de spier meteen flink in beweging moet komen, dan kan hij ook wat overgevoelig reageren.

Belangrijkste is, dat het geen kwaad kan; het gaat vanzelf weer over. Als het langer dan 1-2 dagen blijft bestaan is het wel een idee om te overleggen met de huisarts, want dan moet die spier wel weer tot rust gekomen zijn.

Een andere verklaring zou kunnen liggen in het feit, dat u een bloedarmoede heeft. Daar ga ik althans van uit, aangezien dit de enige reden is om vitamine B12 te spuiten. Een bloedarmoede kan ook spierpijn geven.