Erg moe, maar geen bloedarmoede. Mag ik nu zelf bij het kruidvat ijzer tabeltjes halen?

Ik heb al een tijd last van vermoeidheid. Ik heb daarom bij de huisarts bloed laten prikken en de bloeddruk op laten meten. Hier was alles goed. Nu na 3 weken heb ik nog steeds last van vermoeidheid. Mijn armen zijn zwaar en ik kan heel de dag slapen. Bij de drogist heb je ijzertabletjes die speciaal zijn voor vermoeidheid. Mag ik deze zomaar slikken ook al heb ik volgens de huisarts geen bloedarmoede? Kan ik me hierdoor dan al beter voelen? Ik neem aan dat als je ze zo in het kruidvat kan kopen dat het geen kwaad kan als je deze gebruikt? Of heeft dit totaal geen zin? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
35.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is er getest op de ziekte van Pfeiffer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je geen bloedarmoede hebt kan je beter Floradix kopen.
Dat is een vloeibaar ijzer-elixer met vitamines(vitamine C,B1,B2,B6 en B12)
Speciaal tegen vermoeidheidsklachten.
Kan je kopen bij drogisterijen en reform en gezondheidswinkels.
ijzer draagt idd bij aan de vermindering van vermoeidheid volgens de bijsluiter.
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat eet je verder op een dag? Eet je wel genoeg? Slaap je wel genoeg?
Beoordeel dat eerst eens voordat je met pilletjes gaat klooien.
Ik kreeg een stuk meer energie toen ik naar verhouding meer koolhydraten ging eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De test van lyme in nl is heel onbetrouwbaar. Hij detecteerd alleen wanneer je recent bent gebeten. Oudere beten en infecties worden niet opgemerkt. En daardoor kan je ook zwaar vermoeid zijn.
Geld verspillen aan huismerk pilletjes is zonde van het geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft je huisarts ook op diabetes getest? Daar kun je al deze klachten ook van krijgen.

Antwoorden (4)

Kan je doen, maar als je geen ijzertekort hebt, zal het niet helpen tegen je vermoeidheid. Als al gebleken is dat je geen bloedarmoede hebt, heeft de vermoeidheid dus een andere oorzaak.
Ik denk niet dat met een ijzertabletje per dag je snel een overdosis binnenkrijgt. Maar je moet altijd oppassen met het slikken van supplementen als je ze niet nodig hebt.
Een overdosis ijzer leidt in eerste instantie tot darmklachten zoals obstipatie of diarree. Een ijzervergiftiging door zware overdoseringen is echter een stuk ernstiger en kan leiden tot een vergiftiging van de lever, de milt, het hart en de darmen en (bij jonge kinderen) uiteindelijk zelfs de dood tot gevolg hebben.
Blijf je vermoeidheidsklachten houden, ga dan terug naar je huisarts en/of neem je leefgewoontes onder de loep. Eet je gezond en afwisselend? Beweeg je genoeg? Heb je momenteel misschien meer stress op het werk?
Momenteel hebben veel mensen last van hooikoorts, heb je dit misschien ook? Allergieën (en ook de medicijnen die je er evt. voor slikt) kunnen ook hele erge vermoeidheidsklachten geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal is zelf dokteren met ijzer verkeerd en vaak contraproductief. Gebruik elke dag een boterham met appelstroop, daar zit ook ijzer in. Probeer echter wel een vitamine B complex tabletje ( Kruidvat of Hema, betaalbaar). Vaak helpt dat wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, geen ijzer gaan slikken,maar terug naar de huisarts en vragen om nader onderzoek, ander verwijskaart voor internist vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook ik heb een hele tijd last gehad van (extreme) vermoeidheid. Bij mij was dit te wijten aan een vitamine D tekort, deze vitamine haal je namelijk niet echt uit voedsel maar maakt je huid aan met behulp van de zon. Ik weet niet of je hier op getest ben maar zo niet, dan zou ik dit wel even laten doen.