Ik heb keelontsteking/heftige verkoudheid is het dan handig om singulair te slikken tegen het vele hoesten wat ik nu heb?

Mijn zusje heeft van der longontsteking van deze week nog singulair tabletten over. Ik wordt krankjorum van het vele hoesten. Is het schadelijk voor mijn keelontsteking om het hoesten te 'voorkomen'/verzachten of kan je met een verkoudheid/keelontsteking beter wel hoesten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoesten heeft doorgaans een functie: de rotzooi uit je longen/ luchtwegen werken. Er zijn slijmoplossende middelen verkrijgbaar, bijv Bisolvon. Alleen kriebelhoest mag je proberen te onderdrukken, al lukt dat meestal niet.
Zelf vind ik thee met honing wel wat verzachten.

Het beste antwoord

Zoals anderen al zeggen is het nooit handig om andermans medicijnen te nemen, maar in dit geval zal het je ook niet helpen.
Singulair is een medicijn, dat gegeven wordt bij astma. Het zorgt ervoor, dat de luchtwegen minder nauw worden, zodat patiënten minder snel een astma-aanval krijgen. Bij wen longontsteking vernauwen de luchtwegen ook, dus dat je zusje dit heeft gekregen kan ik nog volgen.

Het hoesten bij een verkoudheid of keelontsteking (wij artsen noemen het een bovenste luchtweg infectie, of blwi) wordt veroorzaakt doordat slijm vanuit de neus/keel de luchtpijp in druppelt. Dit heet een "post-nasal drip" en geeft een verschikkelijke hoestprikkel. Aangezien er geen probleem in je lagere luchtwegen is, zoals bij astma, doet de singulair niets. Het kan wel bijwerkingen geven en goedkoop is het ook niet.

Je kan hoestsrankjes proberen, als je mazzel hebt dan verlicht het het hoesten wat. Helaas is het mijn ervaring, dat de hoestprikkel hierbij zo sterk kan zijn, dat de hoestdrankjes deze niet effectief onderdrukken.
Je moet er trouwens toch ook niet aan denken, dat je dat slijm niet ophoest. Het blijft dan in je longen achter; een effectieve methode om een longontsteking te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Hier spreekt de kenner!
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (3)

Het is nooit verstandig om medicijnen van een ander te slikken. Ga naar de apotheek of drogist en vraag lang werkende hoestpillen (retard). Het is overigens niet schadelijk om de hoestprikkel wat te onderdrukken voor je keelontsteking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou ofwel naar een dokter gaan of naar de apotheker en die kunnen vaak wel iets goed geven maar iets van een ander nemen is vaak niet zo'n goed idee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
colloidaal zilver werkt magnifiek! Tegen ontstekingen, schimmels en virussen is ze het eerste ehbo middel waar men naar grijpt. En binnen die drie categorieën vallen enorm veel ziektes en aandoeningen. Van oogontstekingen tot acne, van rode hond tot de ziekte van Lyme en ga zo maar door. Daar komt nog eens bij dat ze het spijsverteringsmechanisme zuivert. Zilver is nu eenmaal een dodelijk wapen tegen eencellige ziekteverwekkers.

Bij acute, ernstige keelontsteking kan men vijf druppels op een theelepel water doen en deze al gorgelend in uw keel spoelen; dit doet men dan 3-6 maal per dag, ongeveer 1 minuut lang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Als colloïdaal zilver zo'n wondermiddel is, kan vraagsteller gewoon naar de huisarts gaan; die zou wel gek zijn als hij zo'n fantastisch middel niet zou voorschrijven, toch? Serieus, het lijkt me sowieso veel, veel beter om een middel te krijgen dat is toegesneden op de *persoonlijke* situatie van vraagsteller. Dus niet zomaar een willekeurige algemene tip die iemand via het Internet geeft zonder ook maar enige kennis van de vraagsteller. Dat is geen geneeskunde, dat is robot-achtig werken. Het is vooral wrang dat je verwijst naar een homeopathie-site, terwijl juist de homeopathie dit soort praktijken afkeurt.