Kun je van morfine een plotselinge achteruitgang krijgen qua cognitie (vergeetachtigheid) en lopen?

Ik gebruik oxycodon 15 mg. Sinds februari 2013 wegens pijnklachten in mijn rug en been. De rede van deze pijn is momenteel nog onbekend.
Ik ben sinds het begin wat meer vergeetachtig/niet uit mijn woorden kunnen komen, maar de afgelopen twee weken is dit FORS verslechterd.

Hetzelfde geldt voor het lopen. Dit is al sinds begin dit jaar niet meer goed geweest (schuifelen ipv lopen) maar ook sinds twee weken is dit FORS achteruit gegaan.

Over enkele dagen heb ik een spoedconsult bij de neuroloog.
Met hem ga ik dit zeker bespreken.
Maar ik hoop hier iemand te spreken die het herkent of verstand van heeft (doel: beslagen ten ijs komen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou naar een osteopaat kunnen gaan want het kan zijn dat er een wervel net niet goed zit en toch wat afknelt zonder dat de arts dit kan vernemen. Zo knelt er bij mij soms een wervel af die enkel nekpijn geeft. De huisarts kon de oorzaak niet vinden en toevallig is mijn fysiotherapeut ook osteopaat dus toen de gewone massage niet hielp heeft hij wervel voor wervel betast en nu is het weer rechtgezet door simpel "kraken" en het probleem is meteen weer weg als ik daar ben geweest. Het klinkt heel eng maar het stelt echt niks voor en je voelt er niks van.

Antwoorden (2)

Als bijwerkingen die soms optreden bij gebruik van het medicijn oxycodon worden onder andere vermeld:
een gevoel van duizeligheid of ‘tollen’, waanbeelden, stemmingswisselingen, geheugenverlies, een extreem gevoel van blijdschap, rusteloosheid, gejaagdheid, spiertrekkingen, tintelingen, convulsies, verhoogde spierspanning, moeilijk kunnen praten, verminderde gevoeligheid, afhankelijkheid.

Het is dus mogelijk dat de vergeetachtigheid met het medicijngebruik te maken heeft. Maar het steeds slechter lopen hangt, ben ik bang, samen met de oorzaak van jouw pijnklachten. Er is iets mis in je rug, en het is te hopen dat men er spoedig achter komt wat - en dat er een oplossing voor mogelijk is.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje Amadea.
Als ik het goed begrijp kun je dus lichamelijk niet zo snel achteruit gaan van morfine gebruik. De symptomen die je beschrijft had ik inderdaad zelf ook al gevonden en vanmiddag met de apotheek besproken. Maar de hamvraag is of het kan dat mijn geheugen zo snel in een zeer korte tijd achteruit gaat? De combi slecht geheugen en slecht lopen vind ik tricky, dat er bv iets in het hoofd niet goed is gegaan wat zich uit in vergeetachtigheid (erger, veel erger dan eerst) en dat lopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat wordt erger door die morfine! Als iemand niet helder meer kan denken door drugs,
dan kan die zijn/haar lichaam ook niet meer zo goed controleren.
Heel wonderlijk dat dit voorgeschreven wordt voor een klacht,
waarvan de oorzaak nog niet eens bekend is.

Mijn man heeft terminale kanker en heel veel pijnen, maar zelfs zijn hematoloog
wil (nog) geen morfineachtige pijnstilling voorschrijven.
Het heeft namelijk heel veel bijwerkingen.
Waaronder sufheid en vergeetachtigheid en duizeligheid.

Dus ja, dat hoort bij de bijwerkingen van dit medicijn.
En dat moet je maar willen.

Heb je stap 1 en 2 in de pijnbestrijding al gehad?
Het is altijd een afweging. Maar dit soort medicijnen noemt men stap 3 in de pijnstilling.
http://www.elisabeth.nl/ik_ben_patient/algemeen_patient/index_aandoeningen/@66395/de_stappen_in_de/

Wil je lezen over:
Ervaringen met Oxycodon
http://www.mijnmedicijn.nl/pijn-morfine-achtigen/oxycodon.aspx

Toegevoegd na 11 minuten:
Wij hebben in het ziekenhuis waar mijn man behandeld wordt door verschillende specialisten, met die doktoren gesproken over pijnbestrijding. Unaniem waren zij het eens: morfine-achtige dingen moet je niet willen als je nog een beetje normaal wilt functioneren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord. Na intensief cortisonen gebruik had ik een spontane ribbreuk, die na 6 weken opnieuw brak. De pijn was toen niet meer te harden, ook niet met pleisters en zware pijnstillers. Ik kreeg toen ook een pijnstiller voorgeschreven op basis van morfine. Het enige voordeel, mijn pijn verdween. Verder heb je gelijk, blijf er vanaf als je kan en normaal wil functioneren.
+