Iemand ervaring met het medicijn ORAP en zwanger worden/zijn?

Ik gebruik sinds 1,5 maand het medicijn Orap en het werkt perfect!
Dit gebruik ik voor mijn ticstoornis en heb al veel geprobeerd maar niks hielp.
Dit dus eindelijk wel.
Maar nu wil ik graag informatie of ervaringen van mensen die dit gebruiken en zwanger willen worden, zijn of zijn geweest en Orap ook gebruiken of gebruikten.

Bedankt voor het antwoorden alvast!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dit vind ik in een bijsluiter van het medicijn Orap:

- Zwangerschap. Of het gebruik van Orap schadelijk is als u in verwachting bent, is onvoldoende
bekend. Uit proeven met dieren is gebleken dat Orap bij zeer hoge dosis schadelijk is.
De volgende symptomen kunnen optreden bij pasgeboren baby's van moeders die Orap in het laatste trimester (laatste drie maanden van hun zwangerschap) hebben gebruikt: trillen, stijve en/of zwakke spieren, slaperigheid, opwinding, ademhalingsproblemen en problemen met voeden. Als uw baby last krijgt van een van deze symptomen, neem dan contact op met uw arts. Bent u in verwachting of wilt u in verwachting raken, dan mag u Orap in principe niet gebruiken. Overleg hierover met uw arts.
- Borstvoeding. Het is niet bekend of de stof die zorgt voor de werking van Orap in de moedermelk terechtkomt. Omdat er mogelijk wel bij de baby bepaalde verschijnselen kunnen optreden, mag u geen borstvoeding geven als u Orap gebruikt.

Persoonlijk zou ik de kwestie voorleggen aan de huisarts. Als je nu zwanger bent, zou ik tot het overleg zeker stoppen met het medicijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het medicijn is al sinds 1963 in de handel. Ervaring met gebruik tijdens de zwangerschap is dus zeker aanwezig. Medicijnfabrikanten zijn altijd voorzichtig en vermelden liefst alle mogelijke bijwerkingen. Anderzijds staan we toch steeds weer voor verrassingen.
Aan persoonlijke ervaringen heb je niet zo veel. Mensen schrijven bijwerkingen niet altijd aan het juiste medicijn toe.
De huisarts die je het middel heeft voorgeschreven kan je ook het beste raadplegen over het gebruik tijdens de zwangerschap. Is je tic zo erg dat je het moet blijven gebruiken of juist niet. Het is dan een afweging tussen het één en het ander, waarbij je uiteindelijk zelf de beslissing moet nemen.
Uit je vraag maak ik op dat je waarschijnlijk nog niet zwanger bent. Maak dus op korte termijn een afspraak met je huisarts en maak bekend waarvoor je komt. Dan kan hij misschien ook nog specialisten raadplegen of literatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de huisarts onvoldoende bekend is met de combinatie zwanger - orap, laat hij/zij dan een telefonisch consult voor je regelen bij een goede gynaecoloog, of zelf de gynaecoloog benaderen voor overleg.