Kan het zijn dat ik van Movicolon een erg opgezette buik krijg? (lijk wel 6 maanden zwanger)

Ik gebruik Movicolon nu 2 weken en sindsdien is mijn buik nog meer opgezet ( lijkt echt 6 maanden zwanger). Ik kan wel naar de wc in de ochtend (misschien niet volledig) en het lijkt ook veel lucht te zijn. Herkent iemand dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn zwangere buik-effect ging juist weg erdoor. Na gebruik ervan moest ik binnen een paar uur naar het toilet toe. Mogelijk werkt het bij jouw niet goed. Het is juist een middel om die buik kwijt te raken incl. lucht in je buik.

Het beste antwoord

Ja, dat is inderdaad mogelijk.

Zoals elk geneesmiddel kan Movicolon bijwerkingen hebben, al krijgt niet iedereen daarmee te maken. Bijwerkingen aan het maagdarmstelsel komen het vaakst voor.

Bijwerkingen die zeer zelden voorkomen (bij minder dan 1 op de 10.000 patiënten) zijn:
• Overgevoeligheidsreacties (anafylactische reacties), allergische uitslag
• Jeuk, huiduitslag
• Buikpijn, diarree, braken, misselijkheid en winderigheid.
Deze bijwerkingen kunnen optreden als gevolg van het uitzetten van de darminhoud en een toename van de darmbewegingen. Deze bijwerkingen verdwijnen gewoonlijk 24 tot 48 uur na het stopzetten van de behandeling.

De volgende bijwerkingen zijn gemeld, maar het is niet bekend hoe vaak deze voorkomen (de frequentie kan niet worden geschat op basis van de beschikbare gegevens):
• Vochtophoping/zwelling, bijvoorbeeld van de ledematen, het gezicht, de lippen, keel, mond of tong (perifeer oedeem of angio-oedeem)
• Roodheid van de huid (erytheem)
• Huiduitslag met hevige jeuk en vorming van bultjes (galbulten of urticaria)
• Kortademigheid
• Wijziging van de zoutwaarden in het bloed, met name een verhoogde of verlaagde hoeveelheid kalium
• Hoofdpijn
• Gestoorde spijsvertering met als verschijnselen vol gevoel in de bovenbuik, pijn in de maagstreek, boeren, misselijkheid, braken en zuurbranden (dyspepsie)
• Uitrekking van de darm
• Darmgeruis
• Anaal ongemak

Krijg je veel last van een bijwerking? Of heb je een bijwerking die niet in de bijsluiter staat? Neem dan contact op met jouw arts of apotheker.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb ook movicolon gebruikt,kreeg erg last van winderigheid ervan,dus zou best kunnen dat de opgezette buik door lucht komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Movicolon kan dit inderdaad veroorzaken - als je echt een extreem opgezette buik hebt raad ik je aan dit met je huisarts te bespreken en eventueel een ander laxans te gebruiken.