Wat zijn de alternatieven voor diclofenac?

Ik heb me knie volop gestoten en dit is al drie weken geleden en kreeg van de huisarts dus diclofenac voorgeschreven. Alleen ik weet uit het verleden dat de bijwerkingen niet altijd even prettig zijn. Ik heb gemerkt toen der tijd dat ik nog wel is suf was en steken in me hoofd had. Vandaar eigenlijk de vraag!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
33.9K
Amadea
11 jaar geleden
Hier worden diverse alternatieven uitgebreid beschreven: http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=M78&ss=P424&l=NL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie! Is er niet een medicijn die het zou evenaren of in ieder geval niet zo heftig is als diclofenac?

Antwoorden (2)

Ibuprofen is net als Diclofenac een ontstekingsremmer. Het is wat lichter en zonder recept te verkrijgen bij de drogist in een dossering van 400mg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je iets zoekt wat "minder heftig" is (zoals je zegt in de reactie) dan zou je het beste kunnen denken aan paracetamol. Wanneer je dit slikt op vaste tijden, dus echt elke 4-6 uur twee tabletten (maximaal 6 per dag, of in overleg met je huisarts kortdurend maximaal(!) 8 voor acute pijn) werkt dat vaak effectief. Een onderzoek van een paar jaar geleden liet zien dat bij een groep reumapatiënten het regelmatig en consequent slikken van paracetamol net zo goed werkte als ontstekingsremmers zoals diclofenac.

Verder zou je kunnen denken aan andere NSAID's, zoals ibuprofen of naproxen. In principe is de werking en het bijwerkingenprofiel grotendeels hetzelfde als dat van diclofenac, maar het kan bij de ene persoon net wat anders werken dan bij de ander, en ook de bijwerkingen kunnen dus verschillen. Overigens is sufheid geen bekende bijwerking van diclofenac, en kan ik die steken in het hoofd ook niet meteen thuisbrengen. Mogelijk ben je extra gevoelig ervoor, maar bij de meeste mensen is vooral de irriterende werking op de maag een probleem. Als iemand daar last van krijgt of al maagklachten heeft, dan kan de arts hier een maagbeschermer bij voorschrijven. Dit werkt vaak prima.

Naast paracetamol en andere gelijksoortige middelen zijn er geen minder heftige middelen, alleen meer heftige. Afhankelijk van je precieze klachten zou je ook kunnen kijken of de pijn zonder medicatie te verdragen is, of voldoende te onderdrukken door te koelen of je knie juist warm te houden, of door je belasting aan te passen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb met Ibuprofen eigenlijk nooit problemen gehad. Eigenlijk komt het er op neer dat het gewoon dezelfde troep is met dezelfde bijwerkingen. Om het maar even kort door de bocht te zeggen. Het zou voor mij dus misschien wel een beter alternatief zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan: als je in het verleden nooit problemen hebt gehad met ibuprofen en wel met diclofenac, dan lijkt me de keus niet zo heel moeilijk. Het werkingsprofiel is inderdaad ongeveer hetzelfde.