Is Paroxetine slecht voor je gekeken naar de bijwerkingen op lange termijn?

Ik heb Paroxetine voorgeschreven gekregen maar na het lezen van forums hierover op internet ben ik toch wel heel erg geschrokken. In eerste instantie is de werking van het middel precies wat ik nodig heb, maar de lange termijn bijwerkingen kunnen heel ingrijpend zijn lees ik. Denk bijvoorbeeld aan verminderde vruchtbaarheid en een verminder seks leven door dit medicijn. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.2K

Antwoorden (4)

Ik ken veel mensen die het langdurig slikken, voor sommige mensen is het middel de manier om een normaal leven te leiden en dan zijn de eventuele lange termijn effecten van minder belang.

Je moet altijd afwegen wat de voordelen en de nadelen zijn en je hoeft het niet je hele leven te slikken natuurlijk. Houd ook rekening met heftige bijwerkingen gedurende de eerste weken, zorg dat je die goed kent (lees de bijsluiter dus ook op dat punt goed) en stop nooit zomaar met paroxetine, dat moet je echt rustig afbouwen (net als dat je het rustig moet OPbouwen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit soort middelen hebben inderdaad veel bijwerkingen. Het is altijd een afweging van nut, relatieve noodzaak en bijwerkingen. De effectiviteit van antidepressiva is over het algemeen laag (slechts 10-15% ten opzichte van placebo) maar bij sommige mensen werken andere behandelingen niet, terwijl zij wél goed op antidepressiva reageren. Als iemand dan dusdanige klachten heeft dat hij er ernstig door beperkt wordt of er erg onder lijdt, kan medicatie een optie zijn.

Het is eigenlijk nooit de bedoeling dat mensen langdurig deze middelen gebruiken, hoewel dat in de praktijk helaas wel veel voorkomt. De richtlijn is om na het opknappen van depressieve klachten nog zes maanden door te behandelen, en dan af te bouwen. Het is dus niet zo dat je de bijwerkingen van dit middel nu voor altijd voor lief zult moeten nemen: het kan soms nodig zijn om tijdelijk medicatie te gebruiken als het heel slecht gaat en andere behandelingen onvoldoende helpen, maar het is in principe bedoeld om tijdelijk te gebruiken. Veel mensen bouwen na verloop van tijd deze medicatie dan ook succesvol af.

Mijn perceptie is dat mensen juist bij langdurig gebruik ook bang worden om te stoppen, en dus zich er steeds meer afhankelijk van gaan voelen. Soms spreek ik (beroepsmatig) mensen die echt ernstige bijwerkingen hebben, van erectiestoornissen tot coördinatiestoornissen waardoor ze moeite hebben met lopen, maar die niet durven afbouwen. Dat is jammer, want als je de klachten van deze mensen over de jaren heen in kaart brengt, geldt voor veel patiënten dat ze medisch gezien al jaren geleden hadden kunnen afbouwen.

Maar er zijn natuurlijk ook mensen die weinig last hebben van bijwerkingen, of die de bijwerkingen voor lief nemen omdat de medicatie hen echt lijkt te helpen. De bijwerkingen zijn vaak de eerste periode het heftigst, in de eerste twee weken kunnen mensen er echt letterlijk ziek van zijn. Na verloop van tijd wordt dat minder, en de precieze bijwerkingen verschillen enorm per persoon en per middel. Het is dus nooit vantevoren te voorspellen welke bijwerkingen iemand krijgt. Overigens is mij niet bekend dat er bij langdurig gebruik onherstelbare schade zou ontstaan, bij het stoppen met de medicatie verdwijnen de bijwerkingen ook weer. Het enige effect dat na zou werken ook na stoppen zou kunnen zijn de invloed die antidepressiva kunnen hebben op bipolaire stoornissen (o.a. het veroorzaken van een 'rapid cycling' patroon), maar volgens mij is dat nooit helder aangetoond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Jij heeft deze medicijnen zeker nog nooit gehad?
Als je er echt aan toe bent, dank je God dat ze er zijn.
Natuurlijk word je in het begin ziek, maar ben je er doorheen,dan gaat de wereld voor je open.
Dus ben je er aan toe? gelijk doen,een tevreden gebruiker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die eerste vraag lijkt me redelijk irrelevant, aangezien het niet juist is om te veronderstellen dat je alleen over iets kunt meepraten als je het zelf hebt ondervonden. Maar om je vraag te beantwoorden: ik heb - in zo'n tien jaar van depressieve episodes en een jarenlange dysthyme stemmingsstoornis - alleen ooit een redelijk korte tijd Sint Janskruid gebruikt, maar inderdaad nog nooit SSRI's geslikt. Overigens liggen mijn depressieve jaren inmiddels ook al meer dan tien jaar achter mij, en dáár dan ik God zéker voor. Maar ik begrijp je - blijkbaar geïrriteerde, als ik het goed lees - reactie niet. Ik geef alleen de feiten weer, en dat is niet in tegenspraak met wat blijkbaar jouw ervaring is. Voor sommige mensen is het een uitkomst, dat klopt. Maar ja: deze middelen hebben bijwerkingen. En niet alleen de eerste paar weken. Dat was de vraag immers. Dat "gelijk doen" ben ik niet met je eens, zeker gezien de lage effectiviteit. Er is sprake van een enorme overbehandeling van depressieve stoornissen met medicatie, terwijl er sprake is van ónderbehandeling met psychologische interventies. Ik spreek ontzettend veel patiënten die al jarenlang antidepressiva gebruiken, maar die nog nooit een bewezen effectieve behandeling als cognitieve gedragstherapie hebben gevolgd. Ik ben zeker niet tégen het gebruik van antidepressiva en realiseer me heel goed dat het voor sommige patiënten letterlijk levensreddend is, maar denk dat het juist die "gelijk doen"-houding is die ervoor zorgt dat op dit moment zo'n 90.000 gebruikers van antidepressiva in Nederland zijn. En als je kijkt hoe klein het percentage is dat ook daadwerkelijk hun medicatie volgens de richtlijnen krijgt voorgeschreven (en dat heb ik gedaan, ik heb alleen de cijfers niet bij de hand) dan ben je de hele avond heel erg verdrietig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Burgos: gebruik(te) je een SSRI? Want daar ging de vraag over. Maar inderdaad, voorschrijvende artsen zouden eens heel goed na moeten gaan hoe goed hun diagnostiek is voordat ze SSRI's voorschrijven. Met name bij huisartsen schort het daar nog weleens aan, is mijn ervaring bij herhaling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het niet erg vinden als naast psychiaters alleen huisartsen met een specifieke deskundigheid SSRI's voor zouden mogen schrijven. Een familielid van me kreeg ze zelfs voorgeschreven na telefonisch contact met de assistente(!) omdat ze overspannen was. Zij heeft ze gelukkig teruggebracht toen ik zei dat dat NIET verantwoord is. Ik ben niet tegen het gebruik van psychofarmaca, en denk dat we heel veel danken aan met name antipsychotica en stemmingsstabilisatoren als lithium. Maar de stijging van het gebruik van SSRI's de laatste jaren vind ik echt schrikbarend, zeker als je kijkt naar de slechte diagnostiek en de lage effectiviteit van deze middelen die wél behoorlijke bijwerkingen hebben. Twee korte gevalsbeschrijvingen, misschien dat ook Burgos dan begrijpt waarom ik het jammer vind dat zoveel mensen die NIET (meer) depressief zijn, deze middelen gebruiken: Man van achterin de 50, die al 18 jaar SSRI's gebruikte. Al 17 jaar klachtenvrij, behalve dan dat hij nog altijd geen erectie kon verkrijgen, waar zijn relatie ernstig onder leed. Hij vatte het erectieprobleem op als restsymptoom van de depressie, en durfde daarom niet te stoppen met de medicatie. Het was echter juist de medicatie die het erectieprobleem veroorzaakte. Ik ging terugrekenen: die man was nog geen 40 toen hij begon met dit de medicatie. Over een jaar of 3 is hij 60. Hij had al die jaren een normaal seksleven kunnen hebben als zijn huisarts hem uitleg had gegeven en had begeleid bij het afbouwen. Dat doet me gewoon pijn, als ik daaraan denk. Andere patiënt: een mevrouw die al zo'n 15 jaar AD gebruikte, en er bij het afbouwen achter kwam dat haar evenwichtsstoornissen geen neurologische oorzaak hadden, maar een bijwerking waren. Ze kon ineens weer zonder rollator lopen. 15 JAAR. Bij uitgebreide diagnostiek stelde ik vast dat zij twee keer in haar leven een periode van somberheid heeft gehad, die niet zo ernstig was om van een depressie te kunnen spreken. Dát is de reden dat ik dat "gelijk doen" juist zie als de houding die dit soort problemen veroorzaakt. Tel daar het verhoogde suïciderisico nog bij op. JA, voor sommige mensen is het een geweldig middel en er zijn mensen die er ontzettend goed op functioneren terwijl ze ook weinig last hebben van bijwerkingen. Maar het moet m.i. niet de eerste keus van behandeling zijn, want er zijn genoeg andere behandelingen die kunnen werken bij een depressie, terwijl het ook nog eens zo is dat de meeste depressies vanzelf overgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik dus uitermate schrijnend. Erg onzorgvuldig medisch handelen en ik denk dat dit veel gebeurt. Ik kreeg een poosje geleden een telefoontje van de apotheek. Iemand had daar aangekondigd te gaan stoppen met zijn medicatie, in één keer, zonder afbouwen. 'Dat is niet verstandig', was mijn eerste gedachte. Totdat ik zag dat deze persoon twee jaar daarvoor met Baxter medicatie door het RIAGG terugverwezen was naar de huisarts. Hij gebruikte alleen maar fluoxetine of paroxetine, in ieder geval een SSRI. De apotheek koppelde die wekelijkse afgifte niet terug naar de praktijk, wat met computersystemen wel heel goed mogelijk is. Bij navraag bleek later dat die man zich na stoppen beter dan ooit voelde. Inderdaad, een paar jaar met bijwerkingen doorgesukkeld zonder noemenswaardig therapeutisch effect. Ook een voorbeeld maar er is nota bene genoeg onderzoek gedaan om zorgvuldiger met deze middelen om te gaan. Ik ben helemaal niet tegen het gebruik van psychofarmaca maar zeker bij lichte depressies, die best lastig en hardnekkig kunnen zijn, moet je die niet als hoofd- maar als hulptherapie hanteren. Vaak helpt beter slapen al of een middel dat tijdelijk de spanning wat vermindert, om een paar dingen te noemen. Verder ben ik een groot voorstander van streven naar een gezonde basis in de vorm van gezonde leefgewoontes. Gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging scheelt al gauw een jas bij depressies.
Ikzelf neem ze niet, nooit, never! Ik heb iemand meegemaakt die het wel innam en heb die persoon zien veranderen in een onverschillig iemand, kwam ook kilo's aan, gaapte en geeuwde voortdurend. Niet TE doen.
Gelieve bijgevoegde link eens goed te doorlezen aub en ohja, in Amerika is het verboden. Ik zou zeggen, bezint voor je ermee begint!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er in Amerika verboden?
Het korte antwoord luidt: Ja, het is slecht voor je.

SSRI's (waar Paroxetine er 1 van is) zijn niet effectief, zwaar verslavend en hebben erg serieuze bijwerkingen.

Als je een middel wilt gaan gebruiken om je serotonine gehalte te verhogen (want dat is wat anti-depressiva in theorie zouden moeten doen) zou het verstandiger zijn om de directe precursor voor serotonine te kiezen: 5-HTP.