Welk effect heeft een operatie onder volledige narcose op de werking van de pil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.7K

Antwoorden (2)

Zolang je de pil op tijd neemt, en niet overgeeft door de narcose, zou de pil gewoon veilig moeten zijn. Je hebt wél een hoger risico op doorbraakbloedingen, zeker als het om een grotere operatie gaat. Dat is tenminste mijn persoonlijke ervaring, en heeft meer te maken met het feit dat je lichaam van slag is dan met de werkzaamheid van het middel. Zoals je waarschijnlijk weet, betekent een doorbraakbloeding niet dat de pil niet veilig is. Hij blijft dus gewoon werken, ook als je inderdaad een bloeding krijgt.

Houd er wel rekening mee dat je inderdaad kunt overgeven na een operatie, en dat je rondom een operatie vaak ook antibiotica krijgt (die wél weer de werking van de pil kunnen beïnvloeden) en dat sommige anesthesiologen heel streng zijn met betrekking tot het nuchter blijven, en liever zien dat je niet-strikt noodzakelijke medicatie 's ochtends laat staan zodat je geen water hoeft te drinken.

Vaak gebeurt er meer rondom een operatie dan alleen het toedienen van narcose, dus als je van plan was om binnen zeven dagen na die operatie seks zonder condooms te hebben, vraag dan wel even na aan je arts hoe het zit als je álles rondom die operatie meeneemt. Dat zal ook alleen relevant zijn bij relatief lichte ingrepen, bij wat grotere ingrepen denk je de eerste paar dagen na de OK sowieso niet aan seks ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het algemeen geld dat de pil in combinatie met narcose (algehele anesthesie) niet veilig is! Naast het eventuele probleem dat de opname van de pil verstoord kan zijn door misselijkheid en braaken en soms diarree rondom een operatie zijn er vele anesthesiemiddelen die de hormoonbalans beinvloeden. Dit zijn bv antibiotica, spierverslappers en een middel als Bridion. Dus de pil is onbetrouwbaar rondom een operatie met algehele anesthesie. Ook bij een ruggenprik worden vaak antibiotica gebuikt en kun je soms misslijk zijn. Alternatieve anticonceptie is dus aangewezen.