Welke nadelen zijn er (buiten een verlaagd libido) te noemen ivm gebruik van Antidepressiva?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat in de bijsluiter...
loginabcde
11 jaar geleden
ik weet niet of je al iets gebruikt maar alle bijwerkingen 'kunnen' voorkomen en niet standaard voorkomen. Als de fabrikant een paar meldingen krijgen van gebruikers zijn ze verplicht dit te melden in de bijsluiter.
Belangrijk is dat je je prettig voelt bij die pillen en dat de voordelen opwegen tegen de mogelijke bijwerkingen. Soms kan het zijn dat je even moet zoeken wat werkt maar uiteindelijk vind je het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verschilt uiteraard per persoon.. Het is allemaal kans op.. en ook nog in welke gradatie.. Een vriend van mij werd er manisch door, en verprutste zo een tijd van z'n leven.. Maar die kans is erg klein.

Antwoorden (5)

ik weet er een die voor veel mensen heel belangrijk is : aankomen, als in zwaarder worden/meer wegen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Slapeloosheid, misselijkheid, een droge mond en eerder genoemde aankomen kunnen de nadelen zijn.

Dit is echter bij iedereen verschillend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijwerkingen kunnen zeker als vervelend ervaren worden, bijwerkingen gedurende het gebruik tijdens de eerste weken kunnen o.a zijn : angst, maagdarmproblemen, zich opgejaagd voelen, problemen met slapen. Het lijkt wel of de symptomen van de depressie verhevigd worden.

Bijwerkingen die vaak op de lange termijn genoemd worden zijn seksuele problemen en gewichtstoename. Niet iedereen ervaart dezelfde problemen of in dezelfde mate. Het is belangrijk nooit op eigen houtje antidepressiva te gaan gebruiken, een arts kan u begeleiden en geruststellen.
fremar
11 jaar geleden
Antidepressiva zijn geen tovermiddel zijn bij depressie.
De antidepressive werking hangt af van persoon tot persoon.
Soms moet men meerdere middelen uitproberen voordat een middel gevonden is dat die goed bij de patient past. Bovendien wordt de antidepressive werking pas na 2 tot 6 weken, afhankelijk van het middel, voelbaar.

Antidepressiva zijn dus geen instant-verbetering in een acute situatie. Bovendien gaan deze eerste weken (waarin nog geen verbetering optreed) gepaard met bijwerkingen.
Meestal zijn dit slapeloosheid, misselijkheid en een droge mond. Deze zijn weliswaar voorbijgaand van aard maar kunnen de depressieve patient die doorgaans al moeilijk slaapt en weinig eet, het extra moeilijk maken.
Er is wat doorzettingsvermogen van de patient vereist om zich door deze eerst fase heen te bijten. Om de bijwerkingen te milderen wordt aangeraden de antidepressiva geleidelijk aan op te bouwen.

Antidepressiva zijn ook geen oplossing op zich.
Voor geen enkel probleem!
Als er verder niets aan de situatie verandert, is de kans groot dat de depressie terugkomt als men de antidepressiva afbouwt.
Ook al voelt de patient zich merkbaar beter en nemen de depressieve symptomen af, dit biedt geen garantie op een werkelijke verbetering. Die symptomen zijn namelijk waarschuwingssignalen die op een onderliggend probleem wijzen. Iets in het leven van de persoon knelt en kwelt lichaam en geest. Daar moet iets aan veranderen op een duurzame manier om zich terug goed in zijn vel te voelen - zonder antidepressiva.

Het afbouwen gaat namelijk ook niet onopgemerkt voorbij. Net zoals bij de opbouw, treden ook hier weer bijwerkingen op. De sleutel is om dit geleidelijk aan te doen, onder toezicht van een arts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie dat een dergelijke vraag al gesteld is:

http://www.goeievraag.nl/vraag/nadelen-antidepressivum.186479
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verdoofd/ prikkelbaar, vlak/ gespannen, tintelingen/ doof gevoel, droge/ vochtige mond, afvallen/ aankomen, bloeddrukproblemen, cholesterolproblemen, bewegingsdrang, moeilijk wakker worden, slecht tegen licht kunnen, obstipatie/ diarree, hoofdpijn...ik kan echt nog een tijd door gaan maar dit zijn de belangrijkste en idd libido is vaak ook een probleem
11 jaar geleden
Bij het beginnen (of minderen) aan anti depressiva kun je de eerste weken ontzettend veel verschillende bjjwerkingen krijgen. De lijst aan mogelijke bijwerkingen is gigantisch. Maar vaak gaan ze over na enkele weken.

Wat ik zelf ook een echt een heel groot nadeel vind van mijn antidepressivum (maar elk soort is weer anders en ligt ook aan de reden waarom je het gebruikt) is dat je gevoelens opgeven moment dermate afgezwakt worden dat soms ook blije gevoelens afgezwakt kunnen worden en je je afgestompt/een gevoelloze zombie kunt voelen.