Mag je antibiotica fijnmalen en innemen met yoghurt,appelmoes, ... ?

Ik had een ontsteking aan mijn laterale snijtand. Hiervoor heb ik een apexresectie ondergaan. Nu 9 maand later kreeg ik er weer last en pijn in.

Van mijn tandarts moet ik nu antibiotica (Augmentin) innemen. Ik ben geen goede pillenslikker, maar als ik deze in twee breek lukt het wel. Het is echter wel alles behalve aangenaam... Hij blijft heel lang in mijn slokdarm plakken, waardoor ik de hele tijd zit te kokhalzen, en soms doet het zelfs pijn.

Vermindert het de werking als ik de pillen zou verbrijzelen met een vijzel en deze dan inneem met yoghurt of iets dergelijks? Dit zou voor mij namelijk wel een aangenamere manier zijn...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
40.2K

Antwoorden (4)

Je kan de tabletten het beste in wat water uiteen laten vallen. Fijnmaken geeft een verhoogde kans op overgevoeligheid omdat je het stof kan inademen. Er bestaat ook een Augmentin-drankje, misschienis dat geschikter voor jou. Indien je de drank wilt proberen, moet je wel een nieuw recept bij je arts halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de meeste pillen die je fijnmaalt, wordt de werking beinvloedt. Vaak duurt het dan langer voor je genezen bent, omdat de werking minder is. Echter bij sommige pillen is het slecht voor je maag om ze fijngemalen in te nemen. Het maagsap wordt dan aangetast door vrijgekomen stoffen, die niet vrijkomen wanneer de pil niet fijngemalen wordt.

Antibiotica is er in verschillende vormen. je hebt een vorm die je in zijn geheel door moet slikken en antibiotica die bijv. oplosbaar is (wanneer je het in een glas water gooit), of die je mag breken. Alleen moet je dit dan vaak specifiek bij de arts die het voorschrijft vermelden. Ik denk dus dat jij antibiotica hebt die je in zijn geheel door moet slikken.

Om het helemaal zeker te weten moet je even de bijsluiter lezen, in elke bijsluiter staat hoe in te nemen. Staat er niets bij over fijnmalen/breken o.i.d. dan moet je de antibiotica in zijn geheel doorslikken. Daarnaast kun je ook de apotheek bellen voor inlichtingen. Ik denk echter dat je de pil in zijn geheel door moet slikken.

Succes.

Tip: Mocht je de pil geheel door moeten slikken, leg hem dan op een lepel met een beetje yoghurt of stop hem in een klein stukje brood wat je zonder te kauwen door kan slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik meen me te herinneren van de laatste keer dat ik augmentin gebruikte, dat in de bijsluiter staat dat je de tabletten niet moet fijnkauwen, "omdat ze onaangenaam smaken". Volgens mij hebben ze wel een breuklijn (het merk dat ik meestal heb tenminste wel) maar dat werkt duidelijk ook niet ideaal voor jou.

Je moet nooit zomaar tabletten fijn gaan malen of oplossen in water, tenzij in de bijsluiter duidelijk staat dat dit kan. Als je er vragen over hebt, neem dan contact op het je arts of apotheker.

Augmentin is ook verkrijgbaar als poeder voor orale suspensie, en als dispergeerbare tablet. Die zijn ervoor om in water op te lossen, en daar zit dan ook een smaakje aan zodat het minder smerig is. Vaak zal een tandarts trouwens juist de tabletten voorschrijven die dus inderdaad in water opgelost kunnen worden (dispergeerbaar) omdat juist bij problemen aan het gebit mensen soms moeite hebben met het slikken van grote tabletten. Check dus even het doosje. Als je de gewone tabletten hebt, dan moet je ze zeker niet zelf gaan fijnmalen, maar gewoon je (tand)arts bellen om te vragen of hij het voor kan schrijven in een vorm die je gemakkelijk in kunt nemen.

Bij Augmentin is er trouwens geen interactie met zuivel, in tegenstelling tot sommige andere antibiotica.

Aangezien het nog maar de zaterdag is van een lang weekend, zou ik in jouw situatie eerst even met de dienstapotheek zien te bellen voor advies, en als er echt een ander recept nodig is, de huisartsenpost bellen om te vragen of zij het nodig achten dat je dat vandaag krijgt, of dat het eventueel - met nog aanvullende adviezen - kan wachten tot dinsdag. Tip: huisartsenpost is vaak makkelijker te bereiken in de diensten dan de tandarts, en als het alleen over de antibiotica gaat, kunnen zij dat minstens zo goed afhandelen als de tandarts dat zou doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je de pil mag fijn maken, moet je overleggen met de apotheker. Dat is niet een vraag om hier te stellen (tenzij er een apotheker in de zaal is?).

Een tip: voordat je de pil inneemt neem je een slokje water, buig je hoofd voorover en daarna slik je de pil in zijn geheel door. De ronde vorm voorkomt het nare gevoel in je slokdarm. Nadat je de pil hebt ingenomen drink je een paar slokken extra.

Ik begrijp dat je geen pillenslikker bent, maar nu moet je streng zijn voor jezelf. Gewoon niet nadenken terwijl je de pil door slikt en buig je hoofd voorover.
Heel veel sterkte!