Ik meen me te herinneren van de laatste keer dat ik augmentin gebruikte, dat in de bijsluiter staat dat je de tabletten niet moet fijnkauwen, "omdat ze onaangenaam smaken". Volgens mij hebben ze wel een breuklijn (het merk dat ik meestal heb tenminste wel) maar dat werkt duidelijk ook niet ideaal voor jou.
Je moet nooit zomaar tabletten fijn gaan malen of oplossen in water, tenzij in de bijsluiter duidelijk staat dat dit kan. Als je er vragen over hebt, neem dan contact op het je arts of apotheker.
Augmentin is ook verkrijgbaar als poeder voor orale suspensie, en als dispergeerbare tablet. Die zijn ervoor om in water op te lossen, en daar zit dan ook een smaakje aan zodat het minder smerig is. Vaak zal een tandarts trouwens juist de tabletten voorschrijven die dus inderdaad in water opgelost kunnen worden (dispergeerbaar) omdat juist bij problemen aan het gebit mensen soms moeite hebben met het slikken van grote tabletten. Check dus even het doosje. Als je de gewone tabletten hebt, dan moet je ze zeker niet zelf gaan fijnmalen, maar gewoon je (tand)arts bellen om te vragen of hij het voor kan schrijven in een vorm die je gemakkelijk in kunt nemen.
Bij Augmentin is er trouwens geen interactie met zuivel, in tegenstelling tot sommige andere antibiotica.
Aangezien het nog maar de zaterdag is van een lang weekend, zou ik in jouw situatie eerst even met de dienstapotheek zien te bellen voor advies, en als er echt een ander recept nodig is, de huisartsenpost bellen om te vragen of zij het nodig achten dat je dat vandaag krijgt, of dat het eventueel - met nog aanvullende adviezen - kan wachten tot dinsdag. Tip: huisartsenpost is vaak makkelijker te bereiken in de diensten dan de tandarts, en als het alleen over de antibiotica gaat, kunnen zij dat minstens zo goed afhandelen als de tandarts dat zou doen.