Waarom mogen mensen die aan een nierziekte lijden geen ibuprofen slikken ?

Geldt ook voor niertransplantatie patienten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Of mensen geen ibuprofen (of vergelijkbare geneesmiddelen zoals diclofenac en naproxen) mogen slikken hangt af van de duur van het gebruik en de ernst van de nierfunctiestoornis.

"Bij verminderde nierfunctie (creatinineklaring groter dan 10 ml/min) en gebruik korter dan 2 weken kunnen NSAID's zonder bezwaar worden gebruikt.
Bij matig verminderde nierfunctie (creatinineklaring groter dan 30 ml/min) kunnen NSAID's zonder bezwaar chronisch worden gebruikt.
Bij ernstig verminderde nierfunctie (creatinineklaring 10-30 ml/min) moet bij chronisch gebruik (langer dan 2 weken) bij patiënten met risicofactoren de nierfunctie worden gecontroleerd voorafgaand aan en 1 week na start van de therapie."

Mensen met een verminderde nierfunctie moeten voorzichtiger zijn met gebruik van ibuprofen, omdat geneesmiddelen zoals ibuprofen bijwerkingen kunnen veroorzaken op de nieren (bijvoorbeeld acuut nierfalen) en door de nieren in de urine worden uitgescheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In IBUPROFEN zitten elementen, die de nieren kunnen beschadigen. De nieren kunnen NIERSCHADE oplopen. Hetgeen natuurlijk niet goed is. Andere medicijnen die niet mogen worden gebruikt door mensen kmet nierziekten zijn NSAID’s (diclofenac, naproxen en ibuprofen).