Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik slik een antidepressiva (Citalopram) en ik ben er erg van aangekomen. Kan dit de stofwisseling aantasten, of verhoogd het alleen de eetlust?

Weet jij het antwoord?

/2500

De ervaringen wijzen uit dat het niet de stofwisseling aantast maar wel de eetlust verhoogt, het enige wat je kan doen is een beetje letten op wat je eet.

Bij citalopram zie je juist vaker een vermindering van eetlust en afvallen, dan aankomen en eetlustverhoging, hoewel dat laatste ook zeker voorkomt. Zoals al gezegd is: dat is dus niet je stofwisseling, maar vooral je eetlust die toeneemt door het middel zelf, of door de werking ervan. Een depressie geeft immers vaak gewichtsverlies, dus de behandeling van een depressie kan je dan weer doen aankomen. De praktijk leert dat de reactie op een SSRI (de geneesmiddelengroep waar citalopram onder valt) erg verschilt per patiënt. Sommige patiënten reageren op het ene middel veel beter dan het anderen, en ook de bijwerkingen verschillen per persoon per middel, hoewel ze als groep globaal dezelfde bijwerkingen kennen. Het kan dus zinnig zijn om over te stappen op een ander middel in dezelfde groep als je een vervelende bijwerking ervaart. Nadeel is dat het overstappen naar een ander middel vaak tijd nodig heeft, en een enkele keer ook een terugval kan veroorzaken (en soms werkt een ander middel juist beter, maar dat is dus lastig te voorspellen). Als de verwachting is dat je dit middel voor langere tijd zult moeten gebruiken, kan het zinnig zijn om met je arts te overleggen over eventuele alternatieven, en of dat in jouw geval de moeite waard is om te proberen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100