Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe kan ik weer goed slapen?

ik ben nu vier dagen gestopt met roken en doe geen oog dicht. ik denk in elk geval dat het daardoor komt. ik probeer te slapen en dan lukt het niet dan ga ik op de bank zitten wachten tot mn wekker gaat.

Weet jij het antwoord?

/2500

een wan deling maken voor je gaat slapen een beker warme melk met honing wil ook wel eens helpen

Niet kunnen slapen heeft mijn inziens puur te maken met de hoeveelheid gedachten die je nog bezighouden. Probeer je gedachten onder jouw controle te krijgen, dit kan je doen door ze op te schrijven in een soort van dagboek, of via mediteren. Of zeg tegen jezelf: NU niet, nu is het tijd om te slapen. Morgen zal ik met jullie (de gedachten) aan de slag gaan. Je zult ook met die gedachten aan de slag moeten gaan, want anders blijven ze maar terugkomen. Verdrukken kan niet, alleen tijdelijk.

Als je rustig in bed blijft liggen rust je ook uit. Vooral niet op de bank gaan zitten. Gewoon accepteren dat het slapen een tijdje moeilijk gaat.

Op GV is een dergelijke vraag al zo ontiegelijk vaak voorbijgekomen dat je een schat aan tips en info uit de antwoorden kunt halen, even zoeken op `slapen`. Daarnaast: goed bezig!

Let eens op je gedachtengangen... pieker je ergens over? Het kan ook zijn dat je lichaam 'afkickverschijnselen' vertoont na het stoppen met roken. (Het verslavende element nicotine is na maximaal 96 uur uit je lichaam verdwenen waarna je dus 'afgekickt' bent. Helaas zit het grootste deel van de verslaving tussen de oren...). Dus het kan zijn dat je vanaf nu beter gaat slapen als het stoppen met roken de lichamelijke oorzaak is. Als aanvulling op de al gegeven suggesties om een wandeling te maken en warme melk met honing te drinken zou je ook valeriaan- of kamillethee met honing kunnen proberen, appeltje eten voordat je naar bed gaat. Of een korte ontspanningsoefening als je in bed ligt, bijvoorbeeld: ga op je rug liggen, armen langs het lichaam, benen iets uit elkaar zodat je voeten in lijn liggen met je schouders. Adem langzaam diep in door de neus: begin vanuit je buik en vul dan je hele lichaam met zuurstof (buik/middenrif/borst) Tegelijkertijd span je alle spieren in je lichaam aan. Even vasthouden en dan langzaam door de mond weer uitademen in omgekeerde volgorde (borst/middenrif/buik). Laat tegelijkertijd alle spieren helemaal ontspannen. Hou dit ook even vast. Doe dit 3x. Klinkt misschien ingewikkeld (is het niet) maar het helpt om je lichaam en geest te ontspannen omdat je je erop focust en daardoor geen ruimte is voor 'rammelende' gedachten: je bent in het hier en nu. Als dit te verwarrend is begin dan alleen met het ademgedeelte, dan voel je je lichaam ook al ontspannen. Heel veel succes en slaap zacht.

Bronnen:
Eigen ervaring

De fysieke verslaving aan nicotine gaat na zo'n 4-7 dagen. Na die tijd is je verslaving vooral nog psychisch. Deze fase duurt helaas veel langer en kost soms veel wilskracht. Het kan zijn dat jouw lichaam onrustig gereageerd heeft op het gebrek aan nicotine. Hou vol, je bent er bijna! Het kan natuurlijk ook dat je in je hoofd onrustig bent omdat je erg met het stoppen bezig bent. Ook dan zal het met de tijd beter gaan, maar in dat geval is het moeilijker om te zeggen hoe lang je nodig zal hebben. Weer beginnen met roken lijkt me in ieder geval niet een goede oplossing. Je hebt nu de eerste stap gezet (en daar heb je vast je redenen voor gehad). Nu is het zaak om vol te houden. En geloof me: het wordt echt makkelijker (been there!).

Even doorbijten, ik ben nu ruim 2 weken gestopt met roken en het gaat prima! Probleem met slapen komt gewoon doordat je een geestelijke verslaving aan het stopzetten bent, dus onrust tussen je oren. Ik zelf ben begonnen met een uur fietsen aan het eind van de dag, en heb geen probleem met in slaap komen! Hopelijk zet je door om die vieze dure stinkende sigaretten of shag die je lichaam slopen voorgoed uit je leven te verbannen! Dus zoek iets intensiefs bv zwemmen, wandelen of fietsen oid om de dag mee af te sluiten. Succes

Sommige mensen slapen beter met een ‘slaapmutsje’ in de vorm van een wijntje of een borreltje. Het is waar dat alcohol enigszins bedwelmend werkt. Maar gebruik alcohol altijd met mate. Door alcohol zult je minder diep slapen en daardoor niet zo goed uitrusten. Drink ’s avonds liever een kop kruidenthee (met hop, citroenmelisse, valeriaan). Je bent in ieder geval goed bezig, nu volhouden!

je moet niet gelijk stopen met roken elke dag 1 minder roken

Het gemis aan nicotine kan een hoop in de war gooien. Toch knap dat je stopt met roken. Het zal zijn tijd moeten duren maar maakt het afkicken wel moeilijk. Laat je niet verleiden tot terugval of compensatie in eetgedrag. Je kunt wel kijken of er zaken zijn waarover je maalt. Als dat niet het geval is, dan zou je kunnen overwegen om tijdelijk wat inslaaphulp te krijgen. bespreek het met jouw huisarts en houd het niet roken vast. Dan vind ik je een kanjer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100