zal veel liggen hoe de duim is gebroken, meestal word tot de elleboog aan gelegd, maar als de duim meer richting pols is gebroken krijg je heel de arm in het gips, zodoende is stabieler..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bot dat eindigt in je duim loopt helemaal door je helemaal arm heen.
Om het proces van een gebroken duim rustig te laten verlopen word de hele arm ingepakt.
Zo is het niet mogelijk dit bot te bewegen en dit rustig te laten genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een breuk worden in principe de omliggende gewrichten ingegipst om bewegen (en verschuiven te voorkomen). Als je je pols breekt wordt alleen je pols vastgezet, omdat dat alle bewegende delen zijn, bij een onderarmbreuk, je pols en elleboog. Een bovenarmbreuk of dijbeenbreuk worden daarom vaak ook snel voorzien van een pen, simpelweg omdat je het 2e gewricht niet met gips vast kunt zetten.

Om je duim genoeg stabiliteit te geven, zullen ze dus vaak ook je pols ingipsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beweeg je duim eens en kijk, liefst met wat strijklicht, naar je onderarm. Die zie je tot aan je elleboog onderhuids meebewegen. Dat is de voornaamste reden waarom de gehele onderarm gefixeerd wordt bij een duimfractuur. Bovendien is je duim een heel belangrijke vinger, die je bij alle grijpbewegingen gebruikt. Er zit niets anders op dan een poosje eenhandig door het leven te gaan, alvorens de boel is genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je duim wordt door veel spieren bediend die zelfs verder dan je pols vast zitten in je onderarm. Als je alleen je duim zou ingipsen dan kan je door dat de spieren zijn aangehecht aan botjes in je duim nog steeds laten verschuiven en heeft het gips geen nut. Dit zelfde gebeurd als je de pols mee zou gipsen, dus moet ook de onder arm in het gips. want dan kan je geen grote krachten meer uitoefenen op de spieren in je duim.
Je kan het zelf uitproberen plak maar eens een ijsco stokje vast op je duim en probeer hem maar eens te buigen en dan zie je hoeveel kracht je dan nog kan zetten
op de spieren van je duim. Dan snap je ook dat je het helemaal goed moet ingipsen om die krachten uit te schakelen.