kan mijn arm afgekneld raken als ik er s nachts op ga liggen?

ik lig er telkens zo lang op dat als ik wakker wordt er geen gevoel meer in zit. soms duurt het wel een half uur voordat er weer bloed doorheen stroomt en ik hem weer kan bewegen. ik vind t eng als ik hem niet kan bewegen en ben bang dat ik op een keer zo lang op mn arm blijf liggen dat hij totaal afgekneld is en ik hem niet meer kan gebruiken. want blijkbaar geeft mn lichaam geen signaal zodat ik wakker word. is dit reële angst of kan een arm niet afgekneld raken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je arm raakt inderdaad afgekneld, je bloed kan niet lekker doorstromen. Goede schudden met je arm en je arm laten hangen helpt dan. Als het goed is zal je vanzelf draaien in je slaap als het 'te erg' wordt. Ik heb nog nooit ervan gehoord dat er iets ergs gebeurd met een arm als je er te lang op blijft liggen. Het kan misschien lang duren, maar je lichaam lost het vanzelf op voordat het 'te laat' is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hoeft niet bang te zijn voor een echte afknelling, je wordt altijd op tijd wakker maar het is wel heel lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Dat bloed stroomt wel hoor, alleen wat minder.
Je kunt je wel afvragen waarom je kennelijk weinig draait in je slaap: is je matras misschien te zacht zodat draaien moeilijk is? Of zijn er andere redenen?
En: als je wakker wordt, gewoon langzaam en voorzichtig bewegen, eventueel een beetje masseren, het gevoel komt vanzelf terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht ooit ook dat het je bloed is dat wordt afgeknepen en dat nare prikkelende gevoel is als het weer (beter) gaat stromen. Waar je echt last van hebt en waardoor je arm ook "lam" kan zijn is het afknellen van de zenuwen in je arm. Ik kan hem soms helemaal niet meer bewegen tot ik flink heb gewreven en ik hem goed beweeg met mijn andere arm (dat helpt heel goed). Die pijn en prikkel is het herstel van de zenuwfunctie. Een half uur vind ik wel erg lang maar misschien helpt het goed bewegen om die tijd te verminderen.
Sterkte want het kan vervelend zijn
13 jaar geleden
het kan afgekneld raken maar geen paniek... het is helemaal niet erg en komt helemaal in orde als je wakker wordt en gaat bewegen...