Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Binnenkort in de 3 ploegendienst,waar en hoe moet je je slaapritme ontwikkelen?

De ene week 6 uur beginnen sóchtends en de andere week 7 uur naar bed

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vriend, hoe je het ook gaat doen, zorg er voor dat je altijd voldoende vitamine D in je lichaam hebt, anders kan het je wel eens zwaar tegenvallen. Vitamine D kun je lekker in het zonnetje bijtanken, maar dat wordt moeilijk in dit en komende seizoen. Zorg er wel voor dat je voldoende daglicht ziet, maar verwacht daar in dit seizoen geen wonderen van. Slik een vitamine D supplement, of nog beter, kies voor levertraan. En zorg ervoor dat je ook overdag je slaapkamer goed donker kunt krijgen. Donkere gordijnen dus. Een mens slaapt nu eenmaal kwalitatief het beste als het donker is.

Dat gaat echt vanzelf, moeilijker is het wanneer je weer volledige dagdiensten moet gaan draaien, maar maak je niet druk, het went zo.

Als je afgewerkt bent zou je niet direct naar bed moeten gaan maar een paar uur opblijven. De rest komt vanzelf.

melatonine kan je helpen, je kan het zo bij de drogist halen

Zorg in ieder geval dat voor je dienst, aantal uurtjes kunnen slapen.

Je kunt slaapritme alleen maar ontwikkelen door volgens een ''schema'' op bed te gaan. Wat je dus moet doen is gewoon op bed gaan en slapen wanneer het moet volgens dat 'schema' Als je er om 6 uur 's ochtends uit gaat (en stel je wilt 8h slaap, wat reëel is) dan moet je om 22:00 slapen. Dan lijkt mij het dus verstandig om rond 21:40 of iets dergelijks op bed te gaan. Dit doe je dan ook werkelijk iedere dag van die week en dan moet je niet denken 'ik ga maar een keertje wat later er in..) Dan verstoor je immers het ritme. Zo zul je een ritme opbouwen. Ik weet echter niet hoe lang het voor jou duurt om een ritme op te bouwen. Als het jou (ik noem maar een getal.) 3 week kost kom een ritme op te bouwen, dan kun je wel een vraag stellen, maar dan is het antwoord simpel en weet jij het ook, dan zou je geen ritme kunnen ontwikkelen. Alleen dat is waarschijnlijk niet wat je wilt horen. Maar als het 3 dagen kost om een ritme te ontwikkelen kun je simpelweg gewoon doen wat hierboven staat, en dan bij de week erna, waarbij je om 07:00 op bed gaat gewoon strak volgens het 'schema' op bed gaan. Een andere keuze heb je niet. Je kunt immers niet een pilletje eten en ineens heb je een ander slaap ritme. Wat wel handig is, is om in het weekend wanneer je vrij bent (neem ik aan?) dan het omslag traject van om 21:40 op bed naar 07:00 op bed maakt. En als jouw lichaam dit niet aankan was het geen verstandige keuze om te gaan werken in een ploegendienst. Als je er erg last van hebt* zou ik het overigens ook met je baas overleggen en bespreken, misschien dat jullie tot een andere uitkomst kunnen komen. *een ploegendienst kan namelijk (voornamelijk) mentaal problemen opleveren, zie wikipedia: ''Werken in ploegendienst heeft een niet te onderschatten effect op het lichamelijk en geestelijk welzijn. Statistisch gezien leven mensen die in ploegendienst werken, of gewerkt hebben, korter dan mensen die dat niet gedaan hebben. Ploegendienstwerkers hebben vaak last van (verschijnselen die lijken op) jetlag, concentratieverlies, slaapgebrek, chagrijn, hoofdpijn of migraine, korsakov en OPS (organisch psychisch syndroom).''

Als je na je werk naar bed gaat en de wekker 8 uur later zet,lukt het hoop ik wel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100