Zouden (huis )artsen een keurmerk moeten krijgen?

we zijn met ons famielid naar de weekend dokter geweest
die stelde geen gerichte vragen
ook niet naar de voor geschiedenis van de persoon
die schreef gewoon medicijnen voor
gelukkig waren wij er om bij het een en ander bij te vermelden
wie oud is en geen begeleiders heeft is echt aan hun lot over gelaten
als we nou weten dat dokter A goed is,zal meer cliënten zich aanmelden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor de meeste klachten en kwalen bestaan standaarden in de huisartsenpraktijk en die gelden natuurlijk ook voor de HAP. Om die goed te kunnen toepassen moet een huisarts natuurlijk wel zijn/haar vak beheersen.

Uiteindelijk is geneeskunde altijd maatwerk. Er spelen ontelbare factoren mee en dat maakt het moeilijk, zo niet onmogelijk maar ook onwenselijk om met een soort rangordesysteem te werken. Ik vind dat je van IEDERE arts de best mogelijke behandeling onder de gegeven omstandigheden mag verwachten.

Ik zie veel meer in een eisenpakket waar geneeskundigen aan moeten voldoen, zoals bijscholing, intercollegiale toetsing etc. Dat bestaat al maar het kan natuurlijk geen kwaad om regelmatig na te gaan of het allemaal afdoende is.

Tenslotte, niet om er iets mee goed te praten, zijn dokters net mensen. Misschien was die huisarts de hele nacht in touw geweest of had hij/zij net een agressieve patiënt in de spreekkamer gehad of iets dergelijks.

Toegevoegd na 2 uur:
Naar de HuisArtsenPost ga je voor min of meer spoedeisende huisartsenhulp. De HAP wordt doorgaans bemand door huisartsen die tijdens kantooruren een eigen praktijk hebben of er werken. Als jouw voorkeur naar dokter A uitgaat kan het gebeuren dat je een aantal weken moet wachten voordat dokter weer eens dienst op de HAP heeft. M.a.w. gaat de keurmerkvlieger voor spoedeisende hulp niet op. De hulp die je krijgt moet gewoon aan de eisen voldoen.

Gezien je reactie krijg ik het gevoel dat je in de eerste plaats ontevreden bent over de specifieke actie van deze specifieke huisarts. Een beetje organisatie in de gezondheidszorg houdt er een doorzichtige klachtenprocedure op na. Waarom maak je daar geen gebruik van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gaf in de eerste plaats al aan dat ik niets goed wil praten. Niemand, jij niet maar ik ook niet, heeft gesuggereerd dat die arts dat gedaan zou hebben. Uit je verhaal wordt me, eerlijk gezegd, niet echt duidelijk of die arts fouten gemaakt heeft en zo ja, welke. Plaats mijn opmerkingen alsjeblieft wel in het hele verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je reactie. Het probleem is dat de HAP nog geen toegang heeft tot de patiëntgegevens van de huisartsen, wat de bedoeling was met het EPD. Daarom is de informatie die de patiënt zelf verstrekt zo belangrijk en vind ik het zeer aan te bevelen om met minder mondige familieleden mee te gaan.

Andere antwoorden (2)

Een keurmerk lijkt me niet wenselijk, dat jouw ervaring met deze arts slecht is maakt hem/haar nog geen slechte arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat keurmerk gebaseerd op de kwaliteit van de geneeskunst of meer op randvoorwaarden als klantvriendelijkheid, bereikbaarheid en de kwaliteit van de maaltijden?
SOmmige klachten zijn vaag of aspecifiek, en vragen een nader onderzoek. Anderen zijn een overduidelijke rode vlag, en vragen een medicijn. Vermoedelijk is er sprake geweest van het laatste.

Als ik naar de dokter ga met vage klachten die ik niet meteen tot een ziekte kan terugbrengen, ben ik ook wel even in de mangel bezig ja. Maar kom ik met een overduidelijke long- of blaasonsteking, dan sta je na twee minuten weer buiten met een receptje.

Het hangt dus sterk af van de soort en aard van de klachten of er wel of niet een verder onderzoek vereist is. En dat geldt al helemaal voor een nood/weekendarts. Die hebben ook nog eens met een enorme tijdsdruk te maken, hebben niet de tijd de patient te leren kennen en houden zich dus voornamelijk bezig met doorverwijzen en symptoombestrijden. Als je denkt dat er meer aan de hand is, ga je dus na het weekend altijd alsnog naar je eigen huisarts.

Maar met nalatigheid of een keurmerk heeft dat echt niets te maken. En klikt het niet met je eigen huisarts, ja, dan zoek je natuurlijk een andere. Maar wat voor de een geweldig is, vindt de ander wellicht niks, en vice versa.
Dat kun je op grond van één weekendbezoekje niet beoordelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het elektronische patientendossier voorkomt overigens dat je bij de apotheek medicijnen zou krijgen die je beslist niet mag hebben. En daarbij heb je ook een eigen verantwoordelijkheid waar het bijvoorbeeld het melden van allergieën betreft.

De gezondheidszorg IS al overbelast en onevenredig duur ; bij elke weekendpatient een amamnese afnemen en een vervolgonderzoek instellen zou het systeem overmatig zwaar belasten.