hoe komt dat iemand een bloedneus krijgt door poepen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook heeft die dan vaak last van bloedneus

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo hard moet drukken om normaal je ontlasting kwijt te kunnen lijkt me dat die persoon misschien te weinig gedronken heeft? De ontlasting is daardoor hard, en wil moeilijk verder. Ik wil die persoon ook waarschuwen voor aambeien, aangezien je die kunt oplopen van te hard drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop dat de Vlaamse deelnemers begrijpen dat hier wordt gesproken over ""je ontlasten""...

Het beste antwoord

Om te poepen moet je druk zetten, de ene persoon doet dat wat harder dan de ander.
Als jij in je neus wat zwakkere adertjes hebt, (en dat zijn er duizenden) kan het gebeuren dat er één of meer adertjes knappen. Dat veroorzaakt dan een neusbloeding.

Overigens niks ernstigs.
Als je de neus dan 10 minuten dichtknijpt gaat het bloeden wel over.
Je hebt er ook speciale zalf voor om de adertjes in de neus minder kwetsbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de stoelgang moeilijk gaat moet je flink krachtzetten. Daardoor kan het zijn, dat er bloedvaatjes in de neus knappen, waardoor de bloedneus ontstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door hard te persen kan de druk in de bloedvaten en bloedvaatjes hoog oplopen, waardoor deze kunnen barsten met de bloedneus tot gevolg.
Toch is het verstandig, bij herhaling van deze klachten, eens naar de huisarts te gaan.
Er kan (hoeft dus niet) namelijk een een verhoogde bloeddruk of (beginnende) stoornis in het bloed achter zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sowieso heeft iemand dan een gervoelige neus. als daar dan een grote druk op komt te staan door het persen bij poepen kan je een bloedneus krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je flink moet persen bij de stoelgang komt er zo-wie-zo veel druk in je hoofd. Mensen (met al slechte bloedvaten in het hoofd) krijgen op de wc ook vaak een hersenbloeding vanwege de kracht/druk bij het persen.
Als je dus flink moet persen is het dus raadzaam om dit te doen met je mond open, zodat je de druk dan niet in je hoofd hebt.

En wat dacht je van meer vezels, fruit eten en veel water drinken. Maakt de ontlasting zachter en dan hoef je niet meer hard te persen.