Wat kan ik doen tegen zonne-allergie?

Gek word ik er van... zodra de zon begint te schijnen in mei/juni komen er bultjes. Deze blijven zitten tot eind september en trekken dan langzaam weg. Deze bultjes jeuken enorm en verspreiden zich naarmate ik vaker buiten ben. (vooral op de armen) Mijn armen zitten dus vol met buljes en plekken in de zomer... niet erg prettig en lelijk met een shirt of hempje. 's nachts jeukt het zo erg dat ik regelmatig mijn armen stuk krab. Van de apotheek kreeg ik koelzalf en metholcreme, maar dat werkt maar heel even. Heb er nu een jaar of 5 flink last van. De medicatie die ik slik tegen allergieën helpt ook niet. Lange mouwen dragen werkt niet echt, de zon schijnt er doorheen, zonnebrandcreme werkt prima tegen het verbranden, maar niet tegen de allergie.
Heeft er iemand nog een goede tip?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Ik heb er ook last van, zij het in mindere maten dan jij. Wat ik doe is heel geleidelijk opbouwen in de lente en flink insmeren met hoge factor. Daardoor si het veel minder eg geworden.
Ik had ook ooit een goede zonnecréme daarvoor, speciaal voor de gevoelige huid, maar die is helaas niet meer te krijgen.
Verder gebruik ik een zonneblaasjesgel met Aloë Vera (verkrijgbaar bij het kruidvat).

Verder zijn er ook geneesmiddelen, ik heb zelf wel eens homeopatische korreltjes gebruikt.

Geneesmiddelen zoals corticosteroïden, antihistamine en middelen tegen malaria kunnen ook goed helpen. Deze hebben vaak wel bijwerkingen. Bij antihistamine wordt het histamine niveau onderdrukt. Het zorgt ervoor dat er geen blaasjes vormen op het lichaam. Dit middel in combinatie met een goede zonnebrand zorgt ervoor dat je een lange tijd zonlicht kunt verdragen. Vooral op vakantie naar een zonnige bestemming is het erg handig. Het is geen behandeling die zonneallergie geneest maar je kan er zo wel goed mee leven. Hier kunt u kijken wat er vooral wordt voorgeschreven op recept tegen zonneallergie. Antihistamine werkt ook prima bij hitteallergie.

Vrij verkrijgbare producten

· Cardiflor van VSM (homeopathisch). De emulsie heeft een antiallergische, ontstekingsremmende en jeukstillende werking, is hypoallergeen en dus ook geschikt voor de gevoelige huid., zelfs voor kleine kinderen en baby's. Voelt niet vet aan en is geschikt voor grote huidoppervlakken.

· Urtica-complex (homeopathisch), ter voorkoming van zonneallergie.

· Urtizon Complex (homeopathisch). Deze korreltjes pakken de oorzaak van binnenuit aan en werken jeukstillend. Ze mogen ook gebruikt worden door kleine kinderen.

· RoC, Marbert of Helena Rubenstein: zij hebben crèmes die de huid voorbereiden op de nadelen van zonlicht. Je moet ze een aantal weken voordat je in de zon komt gaan gebruiken. Bij veel zon kun je een goede zonnebrandcrème er overheen gebruiken.

· Derma-gel van Biodermal. Verzachtend, verkoelend. Helpt goed bij rode jeukende huid na het zonnen. Kalmeert de huid in geval van zonneblaasjes. Vochtregulerend.

Let wel op dat deze producten niet voor iedereen hetzelfde werken. Deze producten nemen niet weg dat u rustig aan, uw blootstelling aan het zonlicht moet opbouwen en genezen de zonneallergie niet. Het helpt alleen om het dragelijker te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord met advies om 'zachte' middelen te gebruiken. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx, goede tips!

Andere antwoorden (7)

ja ik herken je probleem, het enige wat helpt tegen je zonneallergie is een zonnebrandcreme met een factor 60 of zelfs 70
daarmee voorkom je de bultjes gegarandeerd,
verder kan je ook biergist tabletten innemen ze zijn verkrijgbaar bij bv het kruidvat, ze hebben wel tijd nodig om te gaan werken maar als je dit een jaar doet kan je volgend jaar lekker in de zon zonder allergie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk kan je er niet meer aan doen dan uit ze zon blijven. De drogist heeft er wel wat middeltjes voor die je al in het voorjaar moet beginnen in te nemen. Dit is volgens mij van Dr Vogel.
Je kan ook een zonnebrandcreme met een hele hoge factor nemen.
Onze zoon heeft zonneallergie gekregen toen hij een jaar of 8 was. Hij heeft het niet overgroeid. Het is niet meer zo heftig als toen maar hij moet er altijd rekening mee houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dermatitis eczematosa, heette dat ooit. Oorzaak aanpakken, is altijd de eerst aangewezen weg. Het kan zijn dat je ergens overgevoelig voor bent maar dat zonlicht er pas voor zorgt dat je er huiduitslag van krijgt. In dat geval kun je het beste opsporen waarvoor je allergisch bent en die stof/dat voedingsmiddel mijden.

Bij primaire zonne-allergie kun je het beste in het voorjaar de huid 'harden' door geleidelijke blootstelling aan zonlicht. Kan ook prima met behulp van een zonnebank of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben allergies voor heel veel dingen.... huisstofmijt, stof, pollen, huisdieren, sterke geuren etc etc. Dus die zonne-allergie komt er sinds een paar jaar bij. Zodra de zon op de huid komt, ook zonnebank, begint het... heb het geprobeerd langzaam op te bouwen, maar geen resultaat. De eerste warme zonnestralen = bultjes, zo ook zonnebank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat risico zat er natuurlijk in. Ik denk dat je je het beste naar en allergoloog kunt laten verwijzen door je huisarts.
Ik heb het ook, Ik smeerde eerst met een lage zonnenbrandfactor en zat nog steeds onder. Ik gebruik nu factor 30 van biodermal en heb er geen last meer van. Dit jaar zijn we naar spanje geweest. Lekker in de zon kunnen liggen zonder allergie!! Wel heel veel smeren hoor. Zeker om het half uur.
Oh en....ik ben ook nog bruin geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik een jaar of 7 8 was had ik het echt heel erg. Zelfs factor 50 hielp niet. Sinds dien zorg ik er voor dat ik niet zonder een t-shirt in de zon ga. Toen ik 7/8 was had ik zelfs surf kleren om mee te zwemmen, want dat s uv bestendig.
Ik ben onderhand 16 en heb er nu nog maar heel weinig last van. De bultjes blijven niet meer tot de volgende dag zitten als ik er af blijf. Wat goed helpt tegen de jeuk is azijn maar dat stinkt wel... Ook heb ik een cremetjes van de kruidvat tegen zonneblaasjes dit verkoelt de huid en helpt ook.
Mijn advies is dus zorgen dat je op de momenten met de meeste straling uit de zon blijven. En surfkleding halen die uv bestendig is. Onder een parasol liggen of kleren aan doen helpt niet, want dat laat ook uv door. En azijn gebruiken tegen de jeuk.
Succes met het verminderen er van!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonneallergie en wat ertegen te doen

Polymorfe lichteruptie (PMLE) is de wetenschappelijke naam voor zonneallergie. PMLE is vrij zeldzaam, maar wel de meest voorkomende vorm van lichtovergevoeligheid. Als iemand een huidontsteking krijgt na een normale blootstelling aan zonlicht, spreken we van zonneallergie

Wie krijgt het?
PMLE komt even vaak voor bij mannen en vrouwen. Patiënten met een licht huidtype krijgen vaker last van PMLE, maar in principe kunnen mensen van elke huidskleur zonneallergie krijgen. PMLE begint meestal op de leeftijd van een jong-volwassene. UV-licht kunnen we onderverdelen in UVB (kortgolvig) en UVA (langgolvig). Het ultraviolet licht zorgt ervoor dat we bruinen of verbranden als we in de zon zitten.

Mensen met PMLE reageren op een andere manier op het UV- licht. Tegenwoordig wordt aangenomen dat vooral het UVA de aandoening veroorzaakt. Maar waarom mensen PMLE krijgen, is nog altijd niet bekend.

Behandeling

1. Lichtgewenning

- Zon
Bij verschillende vormen van PMLE is het voldoende om de huid in het voorjaar langzaam aan het zonlicht te laten wennen. Door je huid langzaam te laten wennen, wordt deze iets dikker en wordt pigment aangemaakt. Zo wordt de huid beter beschermd tegen het ultraviolet licht. Wees op zonnige dagen voorzichtiger dan op bewolkte dagen.

- Lichtgewenningskuur
Afhankelijk welke vorm van PMLE en de ernst van de aandoening kan je kiezen voor een gewenningskuur. Ieder voorjaar wordt de huid dan verschillende keren per week belicht met een ultraviolette lichtbron.

2. Zonnebrandcrème
Zonnebrandcrèmes kunnen de huid niet volledig tegen het ontstaan van PMLE beschermen. De crèmes bieden voornamelijk bescherming tegen UVB. Kies voor een zonnebrandcrème met sunblocker en een factor van meer dan 25. Besef wel dat ook die niet alle UVA-straling kan tegenhouden.

3. Geneesmiddelen
In uitzonderlijke gevallen kan PMLE worden behandeld met geneesmiddelen. Deze middelen behoren tot de groep geneesmiddelen die ook tegen malaria worden voorgeschreven.

PMLE voorkomen
Laat je huid in het voorjaar al wennen aan de zon. Zo verklein je het risico op zware aanvallen van de huidverschijnselen van PMLE. Bescherm je huid altijd goed tegen de zon! Vermijd plotse blootstelling aan de zon, zoals bijvoorbeeld op wintersportvakanties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht therapie werkt voor de meeste mensen die ernstige last hebben van zonneallergie. Check bijvoorbeeld www.sunshowermedical.com voor een mogelijke oplossing voor je probleem.