hoe slecht is het voor je om te werken op onregelmatig tijden?

ik werk al 30 jaar op onregelmatige tijden(tnt) dwz 3 weekse cyclus,i week vroeg 6 .00-15.00-iweek laat 15.00-23.00- 1 week nacht 23.00-6.00. merk dat ik steeds meer moeite krijg om in het ritme te komen. ik ben 51 jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Ik heb bijna dertig jaar onregelmatige werktijden gehad, vroeg, laat, nacht en weekends. Probleem bij mij was niet zozeer om IN maar om UIT het ritme te komen, vooral bij nachtdiensten. Na een aantal nachtdiensten kon ik 's nachts niet meer slapen.

Als je een jaar of twintig bent vang je de gevolgen wel op maar zeker rond je vijftigste begint het op te breken, hoewel er natuurlijk individuele verschillen zijn. Je hebt eigenlijk voortdurend een jetlag.

Onregelmatige, of liever wisselende werktijden zijn erg slecht voor je gezondheid. Ze verstoren een aantal van je lichaamsritmes met als gevolg stress, die weer een aantal kwalen tot gevolg kan hebben. Je weerstand is minder, waardoor je vatbaarder voor van alles bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is slecht voor je hart en je nieren. Verder kan het neurologische schade opleveren, bijvoorbeeld geheugenverlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heb ik ook jarenlang in een 3 en 5 ploegendienst gewerkt en het is absoluut slecht voor je, als je er meer oever wil weten moet je het artikel op onderstaande site maar eens doorlezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
velen doen dat omdat het rustige diensten zijn
je hoeft veelal niet zo hard te werken als overdag en smiddags
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het bedrijf waar ik werk maakt dat geen enkel verschil, productie gaat gewoon altijd door en dan maakt het werkelijk niet uit of het ochtend middag of avond is, de werkzaamheden zijn precies hetzelfde.
alle lichamen functioneren anders
ik doe dat al 37 jaar en het gaat nog goed met mij en mijn functioneren
ik hoop nog jaren door te kunnen gaan
ik wens jou veel sterkte toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al 31 jaar werk ik in 3 ploegendienst.
Vroeg van 06.30 tot 14.30 uur.
Laat van 14.30 tot 23.00 uur.
Nacht van 23.00 tot 06.30 uur.
De nachtdienst zijn 4 nachten ( maandag tot vrijdagmorgen)
Wat ik hier heel moeilijk aan vindt zijn de 4 nachtdiensten,
ik kan niet slapen na de nachtdienst, van alles geprobeerd
maar het lukt mij niet, ben bij het minste geluid wakker,
zelfs als de postbode een brief in de bus deponeerd ben
ik wakker.
Of dit slecht voor je gezondheid is, ja dit is slecht , aan
het eind van de week ben ik totaal kapot, en slaap van
vrijdagavond ( met onderbreking ) tot zondagmorgen.
In die week van de nachtdienst zijn er ook veel maagklachten, door onregelmatig eten.
Gelukkig zijn het maar 4 nachten, en de meeste vrije dagen ( roosterdagen ) neem ik op in de nachtdienst, en
als beloning het wordt bij mij uitstekend betaald.
Veel sterkte, misschien mag je met 51 jaar in overleg met
de werkgever wel in 2 ploegendienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is bewezen heel slecht.
Je levensverwaching kan 10--20% gereduceerd worden.
Dit is met muizen aangetoond.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat mij opviel van mensen die in ploegendienst werkten, was hoe ze na pensionering OPKNAPTEN, doordat ze GEEN ploegendiensten meer draaiden.
Na enige maanden kwamen ze wel eens bij me langs om even een praatje te maken.
gemiddeld leken ze wel 10 jaar JONGER.
Gauw stoppen met ploegendienst maar je opgebouwde rechten wel goed zeker stellen , anders heb je al die jaren voor de kat zijn viool in ploegendienst je lichaam en geest geweld aangedaan.
Vooral de nachtdienst of eigenlijk het rouleren is zeer schadelijk.
Het zou minder schadelijk voor je zijn, altijd 's nachts te werken dan dat wisselen, je bioritme , je sociale leven, je geluksbeleving (minder zonlicht (serotoninevorming)) je relatie, alles lijdt er onder.
die paar rotcenten meer gaan toch grotendeels fiscus.
Ik vind dat het verboden zou moeten worden, dat wisselen, omdat DAT de levensbeperkende factor bij muizen bleek te zijn.
Dus of je altijd overdag, 's avonds of 's nachts werkt bleek niet van grote invled te zijn.
OOk het tempo van de wisseling is erg ongunstig gekozen, iedere keer als je net weer ingesteld bent , krijg je weer een ander rooster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Wortel;

Ik had zelf zo'n 25 jaar in een vergelijkbaar ritme gewerkt toen ik op vaste (kantoor-)tijden overstapte. Een jaar daarna liep ik tegen een flinke burn-out aan die wel degelijk werkgerelateerd was. Als avond/nachtmens gedeide ik prima bij die afwisseling. Inmiddels na een reorganisatie en een periode van werkloosheid mijn eerste eigen klus aangenomen; veel verschillende en verschoven werktijden, gebroken uren, plotseling opgeroepen worden: man, ik leef helemaal op!