Kunnen veel nieuwe moedervlekken een teken zijn van huidkanker?

Ik keek vandaag in de spiegel en zag dat ik veel nieuwe moedervlekken heb aan de bovenkant rug/ schouder. Er zijn er veel in een rij en hebben geen ronde vorm. Zie foto

Picture for question
jc54
8 maanden geleden
Dit lijken pigmentvlekken, maar als je met vragen zit, of je vertrouwt het niet, dan is de huisarts de eerste die je daarover aanspreekt.

Antwoorden (2)

Een moedervlek is een stukje huid met meer bruine kleurstof dan de rest van je huid.
Het is normaal om moedervlekken te hebben. Iedereen heeft ze.
Meestal hoeft een moedervlek niet behandeld te worden.
Heel soms is of wordt een moedervlek huidkanker.
Ga naar je huisarts als je een moedervlek niet vertrouwt.
Hoeveel moedervlekken je hebt of krijgt, hangt af van:

hoeveel je in je leven zonder bescherming in de zon bent geweest
vanaf welke leeftijd je veel in de zon zat
Moedervlekken geven bijna nooit problemen. Een moedervlek kán veranderen in huidkanker, maar dat gebeurt heel weinig.

Let op nieuwe moedervlekken. Vooral als je al wat ouder bent. Heel soms is een nieuwe moedervlek huidkanker.
fremar
8 maanden geleden
Of je moedervlekken krijgt is grotendeels erfelijk bepaald. Ook de hoeveelheid die je krijgt ligt in je genen bepaald. Sommige mensen beginnen al vanaf hun kinderleeftijd moedervlekken te krijgen, weer anderen krijgen moedervlekken pas op latere volwassen leeftijd.
Het krijgen van meer moedervlekken is niet per se een symptoom van kwaadaardigheid. Je hebt niet altijd een verhoogde kans op het krijgen van een melanoom.
Het soort moedervlekken is echter wel van belang. Krijg je veel grote en grillige moedervlekken die meerdere kleuren hebben (meer dan drie kleuren) dan is het wel verstandig om je huid een keer door een huisarts, eventueel dermatoloog, te laten nakijken. Mogelijk heb je “het dysplastische naevus syndroom”. Dit is een familiair syndroom waarbij de familieleden vele onrustige moedervlekken op hun lichaam hebben. Als je lijdt aan het dysplastische naevus syndroom heb je wél een vergrote kans op het krijgen van een melanoom.
SimonV
8 maanden geleden