Bij welke saturatie waarde moet ik aan de bel trekken?

Ik heb al eerder een vraag gesteld over dit onderwerp. Maar ik maak me toch nog zorgen. Ik heb vandaag ook weer gemeten. Ik kom niet boven 95% uit en als ik sneller of dieper ga ademen zakt de saturatie zelfs. Op een gegeven moment was het zelfs nog maar 91%. Wanneer is het tijd om aan de bel te trekken?

een jaar geleden
1.7K
Ritsuka
een jaar geleden
Bel je huisarts voor advies. Dat is de enige persoon die je goed kan adviseren.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Je huisarts zal dat het beste weten. Wat je ademhaling betreft zeg je dat je sneller of dieper ademt. Zou wel zorgen dat je rustig ademt en juist niet te diep.
tinus1969
een jaar geleden
Bel maandag je huisarts of behandelend arts, bespreek de situatie en maak heldere afspraken mbt wanneer je acuut aan de bel moet trekken.
Waarom gebruik je die saturatie meter? Welke arts heeft dit waarom geadviseerd?

Antwoorden (1)

Heb je een saturatie van 95% of hoger, dan is de saturatie normaal en heb je genoeg zuurstof in je bloed. Een saturatie van 91, 92 of 93% is lager dan normaal, maar nog geen reden om je zorgen te maken. Is de waarde 90% of lager, dan heb je een tekort. Dit heet desaturatie. Te weinig zuurstof in het bloed kan leiden tot klachten als benauwdheid, moeheid, verwardheid en onrust. Neem contact op met je huisarts als je deze symptomen ervaart.
fremar
een jaar geleden
Elle73
een jaar geleden
Ik heb zelfs begrepen dat het in de slaap nog verder zakt. En als mijn saturatie al 91% is, ben ik een beetje bang voor de nacht.......ik heb de huisarts ook om advies gevraagd, maar die zegt alleen maar dat ik het apparaat moet wegleggen en me niet druk moet maken. Ze heeft verder geen onderzoek gedaan......
fremar
een jaar geleden
Heb je soms een goedkope meter? die zijn niets waard....
Elle73
een jaar geleden
Nee ik heb een meter van medisana, die komt goed uit de tests
TurfGraver
een jaar geleden
Misschien gewoon naar advies van je huisarts luisteren.
Utrecht
een jaar geleden
Als je in rust dieper/zwaarder gaan ademen, ga je hyperventileren. dan hoopt CO2 zich op in je bloed en verlaag je je O2 saturatie. Ik vrees dat je huisarts gelijk heeft. Geen problemen creëren die er niet zijn. Anders beter even langs de psycholoog voor advies.