Is half zittend of half liggend slapen slecht voor je hart?

Door de kromming in je rug kan ik me voorstellen dat bepaalde organen meer druk ervaren of bloedvaten die worden afgekneld. Bijvoorbeeld lang en vaak in deze half zittende of half liggende houding op een stoel of bed.

Picture for question
een jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Nee, het is niet slecht voor je hart. Maar heel gezond is het niet.

Sommige mensen leven met medische aandoeningen die het zitten comfortabeler maken om te slapen. Deze omvatten morbide obesitas en chronische obstructieve longziekte.
Deze groepen vormen echter de uitzondering, aangezien de meeste mensen moeite hebben om rechtop te slapen vanwege de eenvoudige mechanica van onze slaapcycli. Een gezonde cyclus bestaat uit vier verschillende slaapfasen. Tijdens de vierde fase, bekend als Rapid Eye Movement (REM), ervaar je een verlies van spiertonus waardoor de armen en benen verlamd aanvoelen. Dit voorkomt dat je dromen waarneemt, die voornamelijk voorkomen tijdens de REM-slaap. Deze tijdelijke verlamming maakt rechtop slapen minder comfortabel in vergelijking met slapen op de zij, rug of buik. Vooral het hoofd rechtop houden is moeilijk, zoals elke vliegtuigpassagier kan beamen.

Er bestaat het risico van diepe veneuze trombose (DVT). DVT wordt gekenmerkt door een bloedstolsel dat zich vormt in de aderen van de dij of onderbeen na lange periodes van ononderbroken zitten. Als het stolsel naar de longen gaat, kan dit leiden tot een mogelijk fatale longembolie. Het nemen van bepaalde medicijnen kan de kans op het ontwikkelen van DVT vergroten, evenals roken of zwanger zijn.
SimonV
een jaar geleden