Is vermoeidheid bij ouderen tegen de avond normaal?

Beste mensen,

Zelf ben ik 69 en sinds de laatste 2 jaar ben ik geregeld (soms een week, soms wat langer) tegen een uur of 18.00 eigenlijk al moe en slaperig, maar vind het nog te vroeg om naar bed te gaan. Ik slaap verder goed ongeveer 6 uur totaal met twee keer toiletbezoek in de nacht. Overdag 40 minuten yoga en 6 km wandelen en boodschappen doen op de fiets en dan koken en afwassen en huis opgeruimd schoon en netjes houden. Voor die 2 jaar deed ik meer, maar nu vind ik dat niet meer fijn zoveel doen. Ben het ritme ook wat kwijt van 2 jaar geleden en nu lijkt de dag te kort, omdat alles langzamer gaat. Voor die tijd was ik pas rond half 11 moe en ging dan naar bed. Nu red ik half 11 niet meer en ga vaak eerder rond half 10 tien uur. Is dit allemaal wel normaal dat je zo vroeg in de avond al moe bent?

een jaar geleden
2.9K
Goeievraagstell
een jaar geleden
Zelf ben ik op onregelmatige tijdstippen moe. Ik slaap gewoon wanneer ik moe ben. Soms is dat een uurtje zoals daarnet, van 21 tot 22u. Dat kan ook overdag zijn, in de namiddag of zo. Ik snap nooit waarom mensen proberen te slapen wanneer ze nog niet moe zijn en proberen om niet te slapen wanneer ze wél moe zijn. Of waarom mensen eten wanneer ze geen honger hebben en dat soort onnatuurlijk gedrag. Volgens mij doet enkel de 'intelligente' soort dit...
Amadea
een jaar geleden
Het lijkt mij dat jij daar nog veel te jong voor bent. Pas vanaf achter in de 80 en bij 90 en hoger is snelle vermoeidheid normaal. Zou het kunnen dat het door corona komt, of een andere aandoening?
ronron1212
een jaar geleden
@Anadea hoe kom je daarbij vanaf je 60ste wordt alles langzaam zonder dat je het merkt minder.
tinus1969
een jaar geleden
Eens met Amadea, genoeg reden voor een bezoekje aan de huisarts. Laat bv trage schildklier checken.
ronron1212
een jaar geleden
https://www.re-age.nl/het-verouderingsproces
https://www.vzinfo.nl/levensverwachting/leeftijd-en-geslacht
Gemiddelde nederlander wordt geen 80 laat staan 90
Cryofiel
een jaar geleden
Ook ik sluit me aan bij Amadea.

Mag ik ervan uitgaan dat je zelf al op je voeding hebt gelet? Die kan van wezenlijk belang zijn bij dit soort klachten.

Pas daarbij wel op voor al die adviezen om dan maar van allerlei supplementen te gaan gebruiken. Sommige adviezen zijn goedbedoeld, daar niet van, maar ze zijn vaak ongemerkt gebaseerd op de commerciële reclames van supplementenfabrikanten. Als je ergens tekort aan hebt is een supplement heel verstandig. Maar het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan juist schadelijk zijn voor de gezondheid - ook als het om zogenaamd "onschuldige" vitaminen of mineralen gaat.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
De huisarts weet ook niet alles. Die stuurt eerder aan op stress of andere zorgen. Als je toch naar de huisarts gaat dring dan ook aan om verder (bloed)onderzoek te doen. Neem pas vitamine als blijkt dat je ergens tekort aan hebt en ook alleen op doktersvoorschrift. Niet zelf naar een drogist gaan. Die pilletjes bevatten vaak te weinig voor wat je nodig hebt, op doktersvoorschrift is altijd op maat.

Antwoorden (1)

Allereerst: bezoek vooral een (huis)arts. Want hoe goedbedoeld ook, iemand die via een internetpagina iets schrijft kan nooit tippen aan de diepgaande kennis, en vooral ook de kennis van jouw persoonlijke situatie, als een echte arts.

Dan mijn idee -
Wat jij beschrijft kan best een tijdje gebeuren, maar als het langer duurt is dat reden om de oorzaak te vinden.

Allereerst valt me op dat je twee keer per nacht naar het toilet moet. Dat is veel, en het onderbreekt je slaap. Dus ook al slaap je een aantal uur, de effectiviteit van dat aantal uren is lager dan wanneer je zou kunnen doorslapen. Hier zou je eens naar kunnen kijken (of laten kijken).

Wat me ook opvalt, is dat je steeds minder lijkt te doen. Je hebt vele, vele uren per dag tijd, maar in die tijd doe je steeds minder. Het klinkt misschien vreemd, maar ook dat kan een oorzaak zijn van vermoeidheid. Als dat inderdaad zo is, helpt het enorm om juist méér te doen. Of dat nu familiebezoek is, of tuinieren, of een muziekinstrument (leren) bespelen, of sport, of dans, of naar het theater gaan - dat maakt niet uit. Zoek iets om je dag te vullen. Bij wijze van spreken: zoek iets waarvoor je je KUNT, WILT, en soms ook MOET, haasten. Vul de dagen. Zoveel dat af en toe iets juist niet kan, omdat je al te vol zit.

Ik krijg de indruk (en zoals gezegd, ik ken jou niet, dus meer dan een vage indruk is het niet) dat je nu weinig doet omdat je zo moe bent, en dat je moe wordt omdat je zo weinig doet. Doorbreek die cirkel!

Tot slot nogmaals: vertrouw meer op een arts dan op alle goedbedoelende en goedwillende mensen hier.
Cryofiel
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+ Uitstekende analyse!
gonna
een jaar geleden
Nee overdag ben ik absoluut niet moe. Ook niet als ik opsta. Het begint juist om een uur zes avond. Daarom vind ik het zo vreemd. Dus het kan niet liggen aan dat ik slecht slaap, want dan zou ik inde ochtend al vermoeid opstaan. Dat is niet zo.