Vandaag verslikte ik me (denk ik, het was heel raar), kan er nu voedsel in mijn longen zitten?

Vandaag was ik een burger aan het eten en tijdens het kauwen voelde het alsof er een groot stuk van mijn eten mijn luchtpijp in vloog, dus alsof ik me verslikte, alleen het voelde heel raar. Het leek alsof het mijn luchtpijp in vloog en met 1 hoest meteen weer naar buiten vloog ofzo, ik hoefde namelijk maar 1 keer te hoesten en ik voelde me in het moment een beetje licht in het hoofd, maar dit kan ook komen omdat ik heel erg in paniek raakte door het gevoel. Alleen nou vroeg ik me dus af of er nu voedsel in mn luchtpijp/longen kan zitten? Ik kreeg namelijk meteen na het gebeurde een paniekaanval (mede vanwege de vraag die ik hier stel), dus het is ook erg moeilijk in te schatten of ik last had van mijn ademhaling door de paniekaanval of door het verslikmoment. Dus is het mogelijk dat er een deel van mijn eten in mijn longen is beland? En moet ik de dokter bellen?

Pieterke
een jaar geleden
Maak je niet druk, dat eten is er met de 1e hoest al uitgeschoten. Als er nog eten in je luchtpijp/longen was blijven zitten had je net zo lang gehoest tot het eruit kwam. En je bent waarschijnlijk gaan hyperventileren door de paniek. Raak je vaker in paniek? Dan wordt het tijd daarvoor hulp te zoeken.

Antwoorden (1)

als er iets in de luchtpijp komt wat daar niet hoort dan reageert het lichaam daar best heftig op en ik kan me voorstellen dat je daar van geschrokken bent.

maar er is een goede reden dat het lichaam daar met zo'n heftige reflex op reageert, als het verslikken niet opgelost kan worden door flink te hoesten dan stik je.

aangezien je er nog bent hoef je je geen zorgen te maken, misschien dat je eens kan babbelen met je huisarts of praktijkondersteuner over je paniekaanvallen, het lijkt me vervelend om daar last van te hebben en misschien kunnen ze je er mee helpen.
een jaar geleden