Hoever staat het medisch onderzoek naar Tinnitus?Zijn er al vorderingen qua behandelingen?

1.8K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Tinnitus kan allerlei oorzaken hebben en zal aan oorzaak liggen of en wat er aan te doen is.
Cryofiel
een jaar geleden
Oorzaak kan een gehoorbeschadiging zijn, maar ook stress. Daarnaast speelt erfelijke aanleg een rol. Aan een gehoorbeschadiging is op dit moment nog niets te doen. Aan erfelijke aanleg ook niet. Wordt de tinnitus wordt veroorzaakt door stress, of door gehoorschade en/of erfelijke aanleg maar verergerd door stress, dan helpt het om de stress aan te pakken. Bij alle vormen van tinnitus helpt cognitieve gedragstherapie. Dat helpt niet zozeer tegen de tinnitus zelf, maar helpt je wel ermee om te gaan, en zo de tinnitus draaglijk te maken. Dat heeft dan weer een stressverlagend effect, wat wel weer "echt" helpt.

Antwoorden (3)

Op dit moment bestaat er nog geen behandeling om de tinnitus te laten verdwijnen. Wel zijn er verschillende behandelingen om het oorsuizen beter beheersbaar te maken.
Lees hieronder eens verder....
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Er zijn behandelingen om tinnitus te laten verdwijnen. Bij mij verdwijnen de geluiden al door ontspanningsoefeningen… Maar het hangt natuurlijk van de oorzaak af.

• Als de tinnitus ontstaan is door te veel blootstelling aan harde geluiden zijn de perspectieven slecht. Want daardoor kunnen de trilharen beschadigen Door de geluidsdruk raken de haartjes overbelast en gaan ze kapot. Beschadigde trilharen geven geen of de verkeerde informatie door. Hierdoor kunt je slechter horen of krijg je last van een ruis of piep. Herstel van de trilhaartjes is op dit moment nog niet mogelijk. Bij muizen zijn wel veelbelovende resultaten bereikt.
• Noninvasieve neuromodulatieve technieken zoals Transcranial Magnetic Stimulation (TMS) en Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) lijken een manier voor vermindering van tinnitus. Deze technieken kunnen de activiteit van hersencellen moduleren waardoor overactieve gebieden, die de tinnitus veroorzaken, kunnen worden afgeremd.
• Tinnitus retraining therapy (TRT). Bij deze therapie wordt geprobeerd de hersenen zodanig te trainen dat ze het oorsuizen negeren. Bij alle soorten tinnitus kan maskering en habituatie een positieve bijdrage leveren.
• Invasieve neuromodulatie: in verschillende klinieken wordt corticale implantatie als nieuwe behandeling uitgevoerd. Hierbij wordt onder de schedel een elektrode geïmplanteerd. Deze geeft elektrische schokjes aan het overactieve deel van de hersenen, dat een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van tinnitus.
• Psychotherapie: Bij tinnitus veroorzaakt door traumatisch geluid, stress, paniek, uitputting, angst en depressie kan het oplossen van de psychische problemen, door middel van effectieve psychotherapie, de tinnitus doen afnemen of verdwijnen.
• Ontspanning: Ontspanningsoefeningen kunnen bijdragen aan het kalmeren van het overactieve zenuwstelsel en daarmee de tinnitus positief beïnvloeden. Er lijkt een sterk verband te zijn tussen het overactieve zenuwstelsel (vlucht of vecht respons) en tinnitus. In verreweg de meeste gevallen treedt er uiteindelijk gewenning (habituatie) op, vermindert de tinnitus of verdwijnt helemaal.

Meer behandelingen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tinnitus#Behandeling
SimonV
een jaar geleden
Er bestaan pilletjes (vraag me niet hoe het heet) die ik ooit kreeg voorgeschreven om te proberen of het werkte. Er werd al bij gezegd: dit middel werkt maar bij een enkeling... Bij mij dus helaas niet....
Dus, met mijn antwoord en de andere gegeven antwoorden: er zijn wel wat ontwikkelingen, maar tinnitus is op het moment nog slecht behandelbaar.
een jaar geleden