Wat kan ik doen tegen verdikte schaamlippen?

Ik ben bekend met vaginale infecties maar dit is nieuw voor mij. De huisarts wilt mij niet helpen omdat ik er dus mee bekend ben en zegt dat ik het moet afwachten.

Sinds een aantal dagen zijn mijn buitenste schaamlippen flink verdikt en rood. Voelen ook hard aan. Is er een alternatief voor geneesmiddel die ik bij een drogist kan halen zodat ik het weekend kan overbruggen. Het liefst iets wat ik kan smeren en niet inwendig is. Ik ben echt radeloos…

erotisi
2 jaar geleden
Calendula zalf verzacht altijd. Kan je zelfs op je ogen smeren. Natuurlijk product.
Ritsuka
2 jaar geleden
Raar dat je huisarrs je niet wilt helpen. Zoek wel op wat je kunt doen om infectie te voorkomen, hoe was je jezelf in die regio?
Pieterke
2 jaar geleden
Wat mij goed heeft geholpen is een heel oud huismiddeltje: De vagina en schaamlippen insmeren met yoghurt zonder smaakje. Het maakt verder niet uit of het halfvolle of volle yoghurt is. Dit een paar keer per dag herhalen en zonodig een paar dagen daarna ook herhalen. Ik had al een jaar lang heel erge jeuk en had al meerdere middelen van de huisarts en zelfs zelfgemaakte crème van de apotheker gekregen. Toen kreeg ik deze tip en na een paar dagen was ik van de klachten af. Toen ik het mijn huisarts vertelde zei hij dat dit een heel oud huismiddel was waar hij helemaal niet aan gedacht had. Ik vind het wel heel erg vreemd dat je huisarts je niet wil helpen.
Pieterke
2 jaar geleden
Het is ook beter je op die plek alleen met water te wassen. Daarna je daar niet afdrogen maar aan de lucht laten drogen en pas als het daar droog is je slip aan te trekken. Dat is ook een tip van een huisarts. Ook kun je het beste katoenen slips dragen.

Antwoorden (1)

Allereerst, verdikte schaamlippen horen ook bij vaginale schimmelinfecties.
Al heb je dit symptoom nooit gehad, het komt helaas vaak voor.
Ik ken iemand waarbij de schaamlippen op dikke rode kersen leken. En ja, ook veroorzaakt door een schimmelinfectie.

Verder vind ik het raar dat je niks krijgt van de huisarts en je maar moet afwachten.
Deze is wellicht een man. Of, een vrouw die deze kwaal nooit heeft gehad.
Meis, er zijn vrouwen die maandelijks iets gebruiken voor vaginale infecties. Sommigen zelfs wekelijks.
Waarom? Omdat je het makkelijk kunt oplopen. Sommigen tijdens elke menstruatie.
En, het is zeer vervelend om mee rond te lopen.
Wat veel vrouwen in huis hebben, is Fluconazol. Een tabletje dat je doorslikt.
Dat tabletje werkt net zo goed als vaginale crème of capsule.
Helaas heb je hier een recept voor nodig.
Google dit eens. Je zult zien dat veel vrouwen dit wekelijks of maandelijks gebruiken.

Wat je nu kunt kopen is Canesten Gyno.
Is te verkrijgen bij elke drogist zonder recept.
Dit is het enige middel dat geneest (schimmeldodend).
Het is ook verkrijgbaar als crème. Je kunt de schaamlippen dan insmeren. Was wel vooraf goed je handen.

Een middel dat ook prettig is, is Multi-Gyn Actigel. Ook verkrijgbaar bij de drogist..
Dit is geen geneesmiddel!
Het verlicht.

O ja, een washandje met koud water kan ook prettig zijn. Maar daar kun je natuurlijk niet mee rondlopen.

Ik zou morgen even naar het Kruidvat of zo gaan en Canesten Gyno in crème vorm kopen.
Verder zou ik maandag de huisarts bellen dat je voor deze klachten gewoon een medicijn kunt krijgen, zonder af te wachten.

Succes!