Ik heb last van vaginale jeuk maar weet de oorzaak niet. Wat kan ik hieraan doen?

Ik heb rode irritatie en jeuk aan de vagina maar ik weet niet wat het precies is. Ik heb het nu al 5 dagen en probeer dus eerst af te wachten om te zien of het vanzelf weggaat. Weten jullie misschien wat het is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Huisarts kan je helpen.
Pieterke
3 jaar geleden
Probeer het eens met yoghurt. Het kan zijn dat de zuurgraad rondom je vagina niet goed is. Smeer het gedurende 2 dagen een paar keer per dag in met een beetje yoghurt, Het maakt volgens mij niet uit welke soort. Als je dan geen verbetering merkt moet je contact met je huisats opnemen. Ik had circa een jaar lang dezelfde klachten en werd gek van de jeuk en geen enkel zalfje hielp. Toen kreeg ik van iemand de tip om het met yoghurt te proberen en ik was na 2 dagen klachtenvrij.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De HUISARTS weet zeer waarschijnlijk wat de oorzaak is en heeft er een middeltje voor. Je zou het zelfs kunnen voorleggen via een e-consult.

Antwoorden (1)

Huisartsen kunnen een link leggen met pruritus ani. Dit is jeuk rond de anus, die zich kan uitbreiden in het perineale gebied (de streek tussen de uitwendige geslachtsorganen en de anus).
Door krabben kan een huidontsteking ontstaan die weer jeuk geeft: een vicieuze cirkel.
De belangrijkste oorzaak is fecale verontreiniging van de perianale huid. Bevorderende factoren zijn; een zittend beroep, vetzucht, grote psychische spanningen en fors alcohol- en koffiegebruik.
Ga in elk geval naar de huisarts. Hij/zij zal een diagnose geven. Als de diagnose niet meteen gegeven wordt, vraag dan of het mogelijk pruritus ani is.
Bron: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, uitg. Elsevier gezondheidszorg.