Ja, dat zijn bekende klachten waar een fysiotherapeut iets aan kan doen.
Toch kun je beter altijd eerst even bij de huisarts langs om andere oorzaken uit te sluiten.
Het kan zijn dat deze je wat oefeningen adviseert. Als die niet (voldoende) helpen, kun je alsnog naar de fysiotherapeut. Dat heeft mij al eens flink wat kosten bespaard.
Toegevoegd op 05 maart 2021 14:54: tekst
SimonV
3 jaar geleden
Bij mij heeft het geholpen. Eerst naar de huisarts. Toen naar de fysio. Zij heeft me behandeld en oefeningen gegeven.Bij mij kwam het door een totaal verkeerde werkhouding. Ik heb nu een zit-sta bureau en dat scheelt heel veel. Beterschap in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit heeft zeker zin. Een fysiotherapeut kan hier over het algemeen iets mee.

Al vele jaren heeft de fysiotherapie directe toegankelijkheid (DTF). Dus je hoeft niet eerst naar een huisarts te gaan om naar een fysiotherapeut te kunnen.
Daarbij heeft de fysiotherapeut ook de kennis (en plicht) om zijn of haar beperkingen te kennen en door te verwijzen naar de huisarts wanneer er iets niet goed lijkt te zijn (rode vlaggen).

Fysiotherapie wordt vanuit de aanvullende verzekering betaald. Kijk dus wel even goed na of u voor fysiotherapie verzekerd bent. Zo niet, dan wordt er een rechtstreekse rekening gestuurd.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Voor veel klachten kan de huisarts ook eerst oefeningen adviseren. Daarvoor hoef je niet per se naar de fysiotherapeut. Zo heeft de huisarts me al eens uitstekend (en gratis) geholpen.
Een ander keer heb ik zinloos geld betaald aan de fysio: hielp niet. De huisarts kwam daarna met een juiste diagnose.
Thecis
3 jaar geleden
@SimonV
Dan heb je zowel geluk als pech gehad. Een fysio heeft andere kennis dan een huisarts. Het is een ander soort opleiding. Jouw huisarts heeft dan wellicht wat kennis gehad van fysiotherapie. Dat is geluk hebben. Maar een HA kan niet voor veel klachten oefeningen meegeven. Die kennis hebben ze gewoon niet.
En fysio is geen wondermiddel. En ook daar kunnen verkeerde diagnoses gesteld worden. Net zoals huisartsen dat met zekere regelmaat doen. Maar ik wil je wel meegeven dat een huisarts NIET gratis is. Het valt alleen wel onder de basisverzekering waardoor je niet extra betaalt (en valt ook niet onder het eigen risico). Maar zeggen dat het gratis Is, zorgt juist voor een verkeerd beeld over wat de zorg kost.