Kunnen de trommelvlies en gehoorbeentjes hersteld worden?

Kun een chirurg bij iemand die ooit trommelvlies en gehoorbeentjes is verloren deze weer herstellen? Hetzij kunstmatig of donor?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wanneer de gehoorbeentjes in het oor niet meer goed functioneren, kunnen we minder goed horen. Bij een gehoorverbeterende operatie probeert de keel-, neus- en oor-arts (KNO-arts) de stijgbeugel in het oor te herstellen. Of dit inderdaad mogelijk is, kan de arts pas zeker weten als het middenoor is geopend. Op dat moment is duidelijk waarom de gehoorketen niet goed functioneert en wat eraan gedaan kan worden.`
Het hangt er dus helemaal vanaf wat de KNO-chirurg in je middenoor tegen komt. De vraag is dus niet met zekerheid van ja of nee te beantwoorden.
https://www.isala.nl/patientenfolders/5331-gehoorverbeterende-operatie-herstel-gehoorbeentjes/

Antwoorden (1)

Ongeveer 50 jaar geleden werd een trommelvlies, wat niet vanzelf heelde van een gaatje, vervangen door een varkenstrommelvlies. Ik kan me voorstellen dat die operatie nu niet meer zo wordt uitgevoerd (Bron: eigen ervaring. Ik weet niet hoe de stand van zaken nu is.)