Kan je doof worden als je water in je oor krijgt?

Ik heb water in mijn oor gekregen en het doet behoorlijk pijn. Inmiddels heb ik alles geprobeerd, maar het water in mijn oor gaat er niet meer uit. Dit is heus niet de eerste keer dat ik water in mijn oor heb, toch maak ik me deze keer flink zorgen; ik blijf een raar geluid horen. Kan dit zodanig escaleren dat je er doof van wordt?

1.3K
Amadea
3 jaar geleden
Alleen tijdelijk kan je daardoor een dof gehoor hebben. Maar het zal na enige tijd weer herstellen.
Pieterke
3 jaar geleden
Het water is na een paar dagen verdwijnen en dan herstelt je gehoor en gaat het doffe geluid weg. Als je echter zoveel ijn blijft houden zou ik toch even de huisarts (of huisartsenpost) bellen

Antwoorden (1)

Je kunt het beste even naar de huisarts gaan.
Water in je oor zal niet direct leiden tot doofheid. Je kan wel een korte tijd last hebben van gehoorvermindering of doofheid. Het water verdwijnt meestal binnen een paar minuten vanzelf uit je oor, en dan zal de doofheid ook weggaan en zullen er ook geen verdere complicaties optreden.
Maar in sommige gevallen gaat het water niet vanzelf weg uit je oor en blijft het te lang zitten. Dan krijg je er last van en moet je zelf proberen om het water uit je oor te verwijderen. Maar ik begrijp uit je vraag, dat je al van alles hebt geprobeerd en dat niets heeft geholpen.
Als het water langer dan een dag in je oor blijft zitten is het verstandig om naar je huisarts te gaan. Er kan namelijk een ontsteking in het uitwendig gehoorkanaal, een gehoorgangontsteking of zwemmersoor genoemd, ontstaan en als dat niet wordt behandeld kan dat tot verdere problemen leiden.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Op de website Infonu.nl kan iedereen schrijven wat hij of zij maar wil, @AnnBoo8146. Als jou dat bekend is, en jij dan alsnog deze website als (enige) bron gebruikt, vind ik het verder prima, maar ik zou het niet aanraden.