Heeft zwemmen invloed op een trommelvlies wat niet helemaal bol staat?

Ik ben vorige maand op zaterdag in buitenwater wezen zwemmen. Ik had na het zwemmen nog nergens last van dus ben ik de volgende dag gewoon wezen trainen(zwemmen) na het zwemmen had ik last van water in mijn oor wat er niet uitging en in de dagen daarna kreeg ik een piep in mijn oren die er soms wel was en soms niet op woensdag had ik last van een piep die er constant was en een druk gevoel op mijn oren waardoor ik de huisarts had gebeld die mij vertelde dat mijn oren verstop zaten net oorsmeer en dat ik dinsdag langs kon komen en dat ik gewoon kon Gaan trainen. Na de training op donderdag werd het eigenlijk alleen maar erger en had ik nog meer last van een piep in mijn oren daardoor heb ik de training op zondag ook overgeslagen. Toen ik dinsdag bij de huisarts kwam werd er verteld dat mijn oren niet verstopt waren maar dat er water achter mijn trommelvlies zat en dat ik neusspray moet nemen en dat Ik donderdag langs moet komen voor een verder onderzoek. Op donderdag had ik al veel minder last van de piep in mijn oren en bij de huisarts werd er verteld dat mijn trommelvlies niet helemaal bol staat en dat ik Door moet gaan met de neusspray en dat ik gewoon kon gaan trainen omdat het water eigenlijk geen effect moet hebben op het trommlevlies. Na de training op donderdag avond was ik eigenlijk weer terug bij af en was de piep weer even erg als eerst. Ik had de huisarts gebeld en die zei dat ik met oordopjes moet zwemmen en dat het water geen kwaad kan. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.6K
crispy
3 jaar geleden
Als ik het goed begrijp vraag je hier aan vreemden die helemaal geen medische achtergrond hoeven te hebben dus of je huisarts het bij het rechte eind heeft.
Ja hoor, je huisarts is daarvoor opgeleid.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Crispy, ook huisartsen weten niet alles.
Zij kunnen goedbedoelde verkeerde adviezen geven.

Antwoorden (1)

Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is.
Zelf ben ik ook een keel, neus, oren gevalletje en mijn dochter ook.

De huisarts heeft geconstateerd dat jouw trommelvlies iets bol staat.
Kleine kinderen hebben dat vaak. Dit leidt bij hen geregeld tot middenoorontsteking.
Volwassenen hebben dit veel minder. Zelf heb ik het nog geregeld door allergieën.
Bij ouderen leidt dit trouwens zelden tot oorontsteking.

Eigenlijk wordt de druk in jouw oren op het moment niet goed gereguleerd.
Doordat de trommelvliezen bol staan, kun je inderdaad een piep horen, slecht horen, druk voelen, pijn hebben etc.
Door neusspray te gebruiken, gaan de holtes achter het middenoor meer open, neemt de druk achter het oor af en is de druk aan beide kanten meer gereguleerd.
Je hebt gemerkt dat dat bij jou ook hielp.

Nu zegt de huisarts dat water geen invloed heeft. Dat klopt helemaal.
Water gaat alleen in het uitwendige deel van jouw oor zitten (je gehoorgang) en daar heb je niks aan.
Maar....en dat heeft wel degelijk hele grote invloed; duiken, onder water zwemmen, heeft wel enorme invloed op jouw trommelvliezen. En deze kunnen op het moment niet goed de druk reguleren!
Dus, als je gaat zwemmen: niet duiken, niet onder water met jouw hoofd, totdat de klachten weg zijn.

Dopjes doen niks.
Alleen als je bijvoorbeeld buisjes hebt (opening om de druk te regelen), zijn deze wel handig.

Succes, en huisartsen kunnen er ook wel eens naast zitten.
Dat was ook bij de (voorbarige) conclusie dat je een prop oorsmeer had.
(Heb ik ook gehad. Moest ik druppelen en ze laten uitspuiten; lag het aan het middenoor/trommelvlies).
Bol, hol, naar binnen, naar buiten....wordt vaak in alle richtingen gebruikt.
Het trommelvlies hoort in ieder geval niet hol of bol te staan.
Toegevoegd op 11 juli 2020 21:37: tekst