hoe kom ik van een slapende vinger af?

Ik heb al een paar dagen last van een slapende vinger de rest van mijn vingers slapen niet en ook niet mijn handen. Ik heb hier al eens eerder last van gehad toen ging het van zelf over maar dit duurt veel langer. ik kan nog wel mijn hand en vingers bewegen maar het voelt anders.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Pieterke
3 jaar geleden
Mogelijk zit er een zenuw klem.. Bel morgen even je huisarts en vraag hem/haar om advies.

Antwoorden (1)

Het kan het Carpaal Tunnel Syndroom zijn. Als de inhoud van de carpale tunnel (in de pols) maar een beetje opzwelt dan komt de zenuw onder druk te staan en raakt bekneld. Een dergelijke zwelling kan worden veroorzaakt door bijvoorbeeld: hormonale veranderingen zoals bij de zwangerschap of de overgang, maar ook door overbelasten van de pols, suikerziekte, reuma of arthrose van de pols of een gebroken pols. De klachten kunnen ook optreden door druk op de basis van de hand zoals bij fietsen en autorijden.

Als het niet vanzelf overgaat, zou je de huisarts kunnen raadplegen.
In eerste instantie kan worden getracht of door aanpassing van de werkzaamheden een verlichting van de klachten kan worden bereikt. Na een zwangerschap gaan de klachten spontaan over.
Soms kan een behandeling met medicijnen in pilvorm (bv. ontstekingsremmers) of een injectie met corticosteroiden (bijnierhormoon) in de carpale tunnel afdoende zijn. Er zijn ook speciale rustspalkjes in de handel.
Als bovenstaande niet mogelijk is of niet tot het gewenste resultaat leidt, kan een operatie nodig zijn.
SimonV