Ik heb glasvezelbehang en krijg uitslag ervan, het verven werkt niet. Hoe los ik dit op?

Iedere keer als ik langs mijn behang ga krijg ik heftige uitslag en eroverheen verven helpt niet. Is er een andere manier om geen uitslag te krijgen van dit behang?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
15.1K

Antwoorden (2)

Deze behangsoort is gemaakt van fijne glasvezels daar waar normale soorten behang vaak gemaakt worden van papier. De glasvezels worden op een speciale manier verweven. Vervolgens worden ze geperst net zo lang tot er een enorm fijn en heel erg sterk gaas ontstaat. Waarschijnlijk ben je overgevoelig voor de zéér fijne glasvezeltjes. Je zou dat kunnen vergelijken met de haartjes van de eikenprocessierups. Sommige mensen zijn daar ook super gevoelig voor. Als je het behang overschildert met latexverf (twee lagen) en je blijft de overgevoeligheid houden, dan betekent dat, dat zelfs de zeer weinige vezeltjes die nog in de verf komen tot overgevoeligheid leiden. Het enige wat erop zit is dan het behang verwijderen; papier-behang aanbrengen of eventueel structuurverf (op latex-basis).
Eventueel verwijderen moet je niet zelf doen, omdat ook via de longen een overgevoeligheid kan optreden. Het beste dus om uit te besteden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Sommige mensen zijn inderdaad allergisch voor glasvezelbehang.

Indien je dat constateert, kun je het glasvezelbehang verwijderen, maar dat is een moeilijke, tijdrovende klus. Met een paar lagen aangebrachte verf, is de klus zelfs bijna niet te doen.

Je kunt het glasvezelbehang ook laten zitten. Zie deze laag dan als een verstevigende laag oo de wanden.
De wanden ga je dan behandelen met MuurGlad (bv van Alabastine).
Het effect is een gladde, strakke, witte wand.
Deze wand kun je na goed drogen bijvoorbeeld weer behangen met gewoon behang.

Succes!
https://www.alabastine.nl/product/muurglad-beschadigde-muren-cellenbetonmuren/

Als je de muur geverfd hebt, moet je deze eerst lichtjes opschuren, voordat je MuurGlad aanbrengt.
Toegevoegd op 16 september 2019 15:42: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En ook hier geldt: als je de geverfde muur gaat schuren NIET ZELF doen, maar uitbesteden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inderdaad! elder161, de vraagsteller moet het niet zelf doen ;-)