Ik heb elke dag heel veel kramp in mijn benen? Heeft iemand een tip? Of weet iemand wat het is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K
Amadea
4 jaar geleden
Wat doe je met die benen, sporten op hoog niveau? Of zit jij in een rolstoel? Met alleen de mededeling dat je kramp hebt kunnen wij heus niet weten wat dat is. De enige die daar antwoord op kan geven is jouw huisarts.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zit op dansen elke dinsdag (hiphop)

Antwoorden (2)

Er zijn veel oorzaken die kramp kunnen veroorzaken:
Zwangerschap
Veel vrouwen ervaren kramp in de kuiten en benen tijdens hun zwangerschap. Er is niet één duidelijke oorzaak hiervoor aan te geven, maar vaak is het een combinatie van: gewichtstoename, tekort aan mineralen en zouten en een verstoorde doorbloeding.

Nierschade
Kramp in de benen kan ook ontstaan als gevolg van nierschade. Door de nierschade blijven er meer afvalstoffen achter in het lichaam. Een ander gevolg van nierschade is dat er een tekort aan zouten in het lichaam kan ontstaan en een te veel aan kalium. Beide kunnen krampen veroorzaken.

Diabetes
Mensen met diabetes type 1 kunnen ook last hebben van krampen in de benen, tenen en soms ook armen. Je kan dan perifere neuropathie ontwikkelen, zenuwbeschadiging in de vingers en tenen. Perifere neuropathie kan pijn en krampen veroorzaken.

Geneesmiddelen
Ook bepaalde geneesmiddelen kunnen kramp veroorzaken. Denk hierbij aan plaspillen, statines en geneesmiddelen die gebruikt worden bij de behandeling van oedeem, hartfalen, levercirrose of nierfalen.

Uitdroging
Naast overbelasting is waarschijnlijk een verstoorde vochthuishouding de meest voorkomende oorzaak van kramp. Een tekort aan vocht en natrium kan leiden tot het onwillekeurig samentrekken van je spieren. Voldoende drinken is voor veel zaken goed, maar dus ook wanneer je last hebt van kramp.

Rusteloze benen syndroom
Het rusteloze benen syndroom, ook wel het restless legs syndrome genoemd, is een neurologische bewegingsstoornis. Hierbij is er sprake van een niet tegen te houden neiging om je benen te bewegen, wanneer je in rust bent. Het kenmerkt zich door een vervelend, jeukend, branderig of krampend gevoel in de benen en tenen.

Kaliumtekort
De eerste tekenen van een tekort aan kalium zijn spierpijn, krampen en spierzwakte. Kalium is onder andere gunstig voor de bloeddruk, het hartritme en een goede spierfunctie. Een tekort kan ontstaan door overmatig zweten of verlies van kalium in de darmen of urine als gevolg van het gebruik van insuline, corticosteroïden, maagzuurremmers en plastabletten.

DUS TOCH EEN REDEN OM NAAR DE HUISARTS TE GAAN.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Magnesium
Het proberen waard is iedere dag een pil voor het slapen gaan: Magnesium Nacht.

Jarenlange kramp in benen, kuiten kwam tot rust na het consequent innemen van voornoemde pillen. Magnesium en vitaminen worden 's nachts afgegeven en spelen o.a. een rol voor het behoud van soepele spieren. Ze zijn geschikt voor vegetariërs en veganisten.
Te koop bij o.a. de drogist zoals Het Kruidvat - zowel fysieke winkel als webshop.
Geen last meer van kuit-kramp sinds ik deze slik. Vraag naar eigen merk, scheelt in prijs.
Succes hoor, Jasmijnduig!
Toegevoegd op 08 september 2019 23:01: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
leesvoer:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/wat-kan-je-doen-tegen-kramp-in-de-benen-vooral-s-nachts?id=591677
Cryofiel
4 jaar geleden
Magnesium kan helpen... maar alleen als je een magnesiumtekort hebt. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan schadelijk zijn. Het verraderlijke is dat die schadelijke gevolgen vaak pas na zeer lange tijd (twintig jaar of langer) zichtbaar worden. Dit laatste geldt zeker bij magnesium. Magnesium remt de opname van calcium, terwijl calcium juist heel belangrijk is voor opbouw en behoud van je botten. ALS je dan toch echt een magnesiumtekort hebt, vul dan slechts het tekort aan. Niet minder, maar ook niet meer - anders krijg je weer een (mogelijk riskante) overdosis. Voor het aanvullen van zo'n tekort moet je dan wel de juiste vorm van magnesium nemen. Lees de etiketten dus goed voordat je iets koopt! Magnesiumoxide en magnesiumhydroxide zijn erg goedkoop, maar die vormen van magnesium zijn nauwelijks opneembaar. Ze zorgen hooguit voor een licht laxerend effect. De opneembare vormen van magnesium zijn magnesiumcitraat en magnesiumstearaat. Iets duurder per mg, maar veel nuttiger.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Met andere woorden. Ga niet zelf dokteren, maar ga naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er wordt om oa een tip gevraagd.
Persoonlijk vind ik het proberen van magnesium dan een zeer goede tip!
Kies idd voor een citraat of zo.
Helpt het, dan weet je waardoor het komt.
Helpt het niet, stoppen.
Zelf heb ik door magnesium ook geen krampen meer in de nacht!
Een dokter kan een magnesiumtekort ook niet betrouwbaar tot niet testen, omdat het in het bloed goed kan zijn en in de spieren niet. Een punctie in een spier wordt niet gedaan.
Kortom, zeker de moeite waard om uit te proberen.
+