Baarmoederhals afwijkend uitstrijkje, wat te doen?

Hoi hoi,
Ik ben lien en ik ben net 20 geworden.
Ik heb een vraag waar ik al enige tijd mee zit. Ik voel me erg ongehoord door mijn huisarts. Na een jaar bloeden en verschillende klachten te hebben zoals :
-contact bloeding
- erg bloeden buiten de menstruatie
-pijnlijke steken in mijn buik en rugpijn
Ik ben uiteindelijk na verschillende consulten bij mijn eigen huisarts doorgestuurd naar een gynaecoloog. Hier hebben ze uiteindelijk nadat ik mijn klachten heb uitgelegd een uitstrijkje afgenomen en hieruit kwam pap 3A. Voor iemand van 20 jaar is dit natuurlijk wel even een harde klap na zo lang al aangegeven te hebben dat ik hier last van heb. Nu na bijna een half jaar nadat mijn uitstrijkje is afgenomen begin ik meer klachten te krijgen. Ze hebben bij mijn onderzoek geen biopt genomen, omdat het misschien binnen een jaar wel weg zou zijn. Maar ik maak me een beetje zorgen omdat zoals ik al eerder zei mijn klachten steeds meer toenemen. De klachten die erbij zijn gekomen :
- bruine afscheiding met bloed propjes erin
-al 3 maand last van urineweginfecties
-nog meer stekende pijn in mijn buik en rug
- ontlasting patroon is veranderd
-weinig eetlust /gewichtsverlies. Dit valt mijn ouders en familie /vrienden ook op dat ik nu best vermagerd ben.

Liefs lien

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ben je al teruggegaan naar je huisarts of gynaecoloog?
Amadea
4 jaar geleden
Is de gezondheid van jouw partner ook bekeken? Kan best dat hij de oorzaak is van jouw klachten, en wellicht kan daar iets tegen gedaan worden.

Antwoorden (1)

Hoi,

Jouw huisarts heeft je ongeveer 6 maanden geleden doorgestuurd naar de gynaecoloog. Daar kwam pap 3a uit het uitstrijkje.
Je bent nu ongeveer 6 maanden verder en voelt je niet gehoord door de huisarts. Je klachten zijn toegenomen.
Je bent al onder behandeling van de gynaecoloog. Wat zei hij van pap 3a?
Zei hij alleen dat de cellen na een jaar weer verbeterd kunnen zijn?

Wat je moet doen:
Sowieso stoppen met naar de huisarts te gaan.
Indien je 6 maanden geleden bij de gynaecoloog was, maak je een nieuwe afspraak. Binnen een jaar heb je geen nieuwe verwijzing nodig van de huisarts.
Heb je al een vervolgafspraak bij de gynaecoloog, geen probleem, zeggen dat je snel een nieuwe afspraak wilt, omdat de klachten verergerd zijn.

Meis, 3a kan inderdaad weer verbeteren. 3a zijn afwijkende cellen, maar geen kankercellen.
Laat een nieuw uitstrijkje maken. Ook als de gynaecoloog zegt dat het niet hoeft: het is jouw lijf!
Kijk wat uit dit uitstrijkje komt.
Is het weer 3a, zeg dat je een kolposcopie wilt. Dan kunnen ze met een soort microscoop de cellen op de juiste plek bekijken.
Bij een 3a volgt sowieso een nieuw uitstrijkje en/of kolposcopie.

Meis, bellen met de gynaecoloog! Neem iemand mee en sta op je strepen!

Komt er nu bijvoorbeeld pap 1 uit (Dat kan), laat je verder onderzoeken.
Het liefst een kijkoperatie in de buik.
Het zou ook heel goed endometriose kunnen zijn.

Succes, bronnen volgen.
https://vrouwenkliniekzuidoost.nl/zorgaanbod/afwijkend-uitstrijkje/
https://endometriose.nl/over-endometriose/wat-is-endometriose/klachten/
Toegevoegd op 13 augustus 2019 14:21: tekst