Kn je een lintworm hebben die groeit in je maag?

Ik weet dat ze in de darmen kunnen leven, maar als ik iets meer eet dan zeggen mijn ouders: heb je een lintworm ofzo? Maar kan hij dan ook in de maag zitten omdat je dan zoveel honger hebt? Of zit hij alleen in de darmen? Wantdan heb je toch geen honger

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
5 jaar geleden
Zit je in de puberteit? Dan is het logisch dat je veel honger hebt.
tinus1969
5 jaar geleden
Dat lintwormen een oorzaak zijn van grote eetlust is een sprookje. Het klopt gewoon niet.
tinus1969
5 jaar geleden
Overigens; lintwormen zorgen er juist vaak voor dat je je ziek voelt en eetlust verliest.... https://infobron.nl/Hoe-kun-je-lintworm-symptomen-herkennen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ziek voelen klopt, eetlust verliezen niet altijd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969 schrijft in de reactie: Overigens; lintwormen zorgen er juist vaak voor dat je je ziek voelt en eetlust verliest.... Dat is maar een deel van de zin.
In de bron staat letterlijk: het kan voorkomen dat je een gebrek aan eetlust krijgt
of j u i s t m e e r h o n g e r.
Deze bron van gezondheidsnet:
https://www.gezondheidsnet.nl/parasieten/lintwormen-mee-etende-parasieten
meldt ook: In een enkel geval weet de lintworm meer klachten te veroorzaken dan alleen buikpijn. Andere klachten zijn:
• honger of juist gebrek aan eetlust
Meer honger (eetlust) is volgens deze bonnen geen sprookje.

Antwoorden (2)

Nee, je kan niet een lintworm hebben die in je maag groeit.

Een lintworm hecht zijn kop met zuignappen of haken vast aan het darmkanaal van zijn gastheer en doet zich vervolgens tegoed aan wat zijn gastheer ook maar verteert. Daardoor groeit hij vanaf de kop verder.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Indien iemand veel eet, wordt vaker gezegd: "Heb je een lintworm of zo?"
Dit bedoelen ze dan niet letterlijk, maar figuurlijk.
Omdat sommige mensen met een lintworm heel veel honger hebben (anderen eten juist bijna niks), is deze uitdrukking ontstaan.
Het honger hebben komt, doordat de lintworm in de darmen leeft. Omdat het een parasiet is, blijft deze leven en groeien door voedingsstoffen die uit de darmen worden gehaald. Zo'n worm kan dan 2 meter lang worden.
Maar maak je niet druk, de lintworm leeft alleen in de darmen en soms komt een afgebroken stukje worm mee in de ontlasting. Er zijn twee soorten lintwormen die voorkomen. Nou is 1 van die twee een lintworm (varkensvlees) die wel in alle organen cystes vormt. Maar nu het goede nieuws. Door de hoge hygiene in Nederland moet je niet bang zijn voor een lintworm. In Nederland zijn ze zelden. Indien iemand het treft, komt het meestal doordat hij of zij ze op vakantie is geweest in een land met weinig hygiene. Mocht je er dan toch ooit 1 krijgen, dan is het ook nog degene die netjes in de darmen blijft en geen invloed heeft op andere organen. Die schadelijke komt hier niet voor.
Eet gewoon lekker verder!
https://www.mlds.nl/ziekten/lintworm/
https://www.gezondheidsnet.nl/parasieten/lintwormen-mee-etende-parasieten
Hierin staat iets over de lintworm in varkens.
Toegevoegd op 21 februari 2019 20:17: tekst