Kun je achteraf lichamelijke klachten krijgen nadat vloeibare ontstopper in aanraking is geweest met de huid?

goedendag
als eerst
ja de dokter heb ik gebeld

het zit zo
ik heb eergister bison vloeibare ontstopper in de keuken gebruikt dit kwam over mijn hand ik heb gedaan wat er op het etiket stond
dus..
spoelen met water.
het brande niet en heb geen enkele brandwond.
nu is mijn vraag kun je er na 2 dagen lichamelijke klachten van krijgen?
of is dit gewoon toeval?
de ha zei dat ik me geen zorgen hoef te maken
en alleen in de gaten moest houden of ik geen blaren krijg
tot nu toe nog niets
het is nu inmiddels 55 uur geleden gebeurd.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
11.5K
bamibal
5 jaar geleden
Wat voor lichamelijk klachten heb je nu dan?
Ritsuka
5 jaar geleden
Wat voor klachten heb je?

Antwoorden (2)

Dat is gewoon toeval.
Ontstopper is Natronloog of Soda, opgelost in water.
In feite lichaamseigen stoffen, alleen in zo hoge concentratie dat je het niet moet opdrinken.
Van je huid kun je het met water simpel afspoelen.
5 jaar geleden
Bison vloeibare ontstopper is grotendeels natronloog met nog iets wat het wat meer gelachtig maakt, een glycerol achtige gok ik. De exacte ingredienten kon ik niet zo snel vinden, ook niet bij de technische informatie op de website van Bison (https://www.bison.nl/nl/product.5413)

Het meest belanrijke is inderdaad dat u direct met water afgespoeld heeft. Mocht u niet goed afgespoeld hebben, zal dit meestal rode (irritatie) vlekken op de huid geven. Door opdroging van het middel kan het inderdaad later nog blaren gaan geven (dan gaat het ook zeker eerst meer jeuken en branden), maar dit gebeurd meestal binnen enkele uren nadat er gemorst is.

Kunt u er 2 dagen later nog lichamelijke klachten van krijgen. Niemand kan hier 100% nee op zeggen, maar het is wel héél, héél erg onwaarschijnlijk (oftewel gewoon nee in mensentaal, alleen artsen en wetenschappers praten niet altijd "mensentaal" ;-) ).
Meestal zijn de klachten iets anders of is het gelinkt aan (bijv) zorgen maken dat er iets zou kunnen zijn. Psychosomatische klachten zijn dat. Klinkt ernstig, maar kan ook heel simpel zijn (denk maar aan het effect dat mensen jeuk krijgen zodra iemand over luizen gaat praten, is in hetzelfde effect).

Oftewel, u heeft goed gehandeld om direct af te spoelen met (ruim) water. Daardoor is het middel helemaal weg gespoeld. U heeft na 2 dagen nog geen blaren of andere huidirritaties. Ik sluit me aan bij de huisarts dat u zich geen zorgen hierover hoeft te maken.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bedankt voor de reacties
ook dom van mezelf
ik dook google op en lees dan de meest enge dingen zoals vergiftiging viade huid niet meer doen dus wat dat betreft is google niet ideaal nogmaals bedankt
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ prachtig antwoord. Goed opgebouwde tekst. Weet zelfs de kern te vinden; psychosomatisch!