Waarom is jeuk soms 'erger' dan pijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
fremar
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/14358/zeggen-wel-jeuk-erger-pijn

Antwoorden (2)

Als je jeuk hebt, moet je krabben. Door te krabben oefen je druk uit op de huid, waardoor er een zeer lichte pijnsensatie optreedt die de jeuk onderdrukt. Maar die pijn vermindert de jeuk maar voor korte tijd. Het keert daarna terug, en kan je zelfs uit je slaap houden.

Bij krachtige pijnstillers is een van de meest voorkomende bijwerkingen dat de pijn verdwijnt, maar dat er jeuk voor in de plaats komt. Pijn kun je met veel soorten medicijnen onderdrukken, maar jeuk is moeilijker te behandelen. Omdat jeuk zo lang kan aanhouden kan dat dus als erger worden ervaren dan pijn.
Amadea
6 jaar geleden
Omdat jeuk elke keer terugkomt en pijn niet. Pijn gaat namelijk ook weer snel weg en bij jeuk duurt het langer voordat het weg is.