ik slaap genoeg maar niet in een keer is dit slecht?

ik slaap genoeg voor de dag. ik slaap pas om 4 uur snachts en sta rond 9 uur op voor school. na school ga ik weer slapen tot laat in de avond is dit slecht voor mij??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
6 jaar geleden
Dit is geen gezond slaapritme
Reddie
6 jaar geleden
Ik slaap al 20 jaar op ongeveer die manier. Onder andere wegens dagdienst / nachtdienst.
Ik voel me er prima bij.
Volgens mij geen reden tot alarm.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij dag- en nachtdiensten is het wat anders, maar een scholier die na school tot laat in de avond gaat slapen, dan opstaat en om 4 uur weer naar bed gaat, lijkt mij niet normaal
Erna55
6 jaar geleden
Hoe oud ben je ? Wanneer je een puber bent en de nacht gebruikt om te gamen, dan ben je niet goed bezig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vroeger waren er een paar in de groep die 's nachts de wacht hielden, zodat de rest niet opgegeten zou worden door wilde dieren.
Dat zijn de mensen die we nu nacht of avondmensen noemen. Ochtendmensen zouden wel wat dankbaarder mogen zijn en stoppen met iedereen in hun ritme proberen te duwen..

Antwoorden (1)

Het is goed om een ritme te hebben, maar jouw ritme is niet goed.

"ik slaap pas om 4 uur 's nachts en sta rond 9 uur op voor school. na school ga ik weer slapen tot laat in de avond"

Pas zo laat in de nacht gaan slapen is verkeerd. Je gaat naar school en zou om een uur of 10 naar bed moeten. Als je om 7 à 8 uur weer op staat heb je 8 uur minstens kunnen slapen. Dat is goed, omdat het aaneengesloten** is.
Overdag na school weer gaan slapen is begrijpelijk, je bent moe omdat je te kort geslapen hebt, maar helemaal verkeerd. Je zou juist een uurtje moeten sporten om weer energie te krijgen. Je huiswerk maken kost ook tijd en energie.

Wen je zelf aan een goed ritme, zet je wekker, dat is in het begin even moeilijk omdat je wakker ligt en op het verkeerde moment wilt slapen, maar het is beter. Je zult minder uren slapen in totaal en je energieker voelen. Uitgerust en op de juiste tijden opstaan en slapen en hierdoor een goed slaap- en waakritme hebben.

**Niet genoeg uren achter elkaar slapen zoals je nu gewend bent is voor een enkele keer niet erg, maar dit moet je niet als normaal zien. Je lichaam krijgt niet genoeg rust omdat je het slechts 5 uur de tijd geeft 's nachts. Tijdens de slaap herstelt je lichaam, daarvoor moet je wel goed en lang genoeg slapen.

Als iemand vaak op onregelmatige tijden wakker is, door bijvoorbeeld ’s nachts te werken of uit te gaan, dan loopt het slaap- en waakritme niet gelijk aan dat van de dag en de nacht. Er kunnen dan slaapklachten ontstaan. Bijvoorbeeld overmatige slaperigheid in de periode waarin u wakker moet zijn, of slapeloosheid als u juist wilt slapen.
https://www.dokterdokter.nl/aandoening/slaapproblemen/

Toegevoegd na 2 minuten:
En dan vergeet ik nog dat je in de groei bent en ook om die reden genoeg en goed moet slapen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Als er geen klachten zijn is het niet nodig zo'n streng ritme aan te houden.
jodyenboyke
6 jaar geleden
+ ik vermoed dat er 's nachts uitgebreid games worden gespeeld. Ik denk dat gamers het wel herkennen....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie, vraag: ik slaap genoeg maar niet in een keer is dit slecht? De vraag is duidelijk,
Benjamin vraagt zich af of zijn slaapritme verkeerd is voor een scholier. Het is geen streng regime het is een normaal ritme, dat eigenlijk door ouders opgelegd moet worden. Urenlang 's nachts wat dan ook doen, gamen bv, is geen goede zaak. (Als het daarom gaat, dit weten we niet.) Waar het op neer komt is dat de opgebroken slaap in totaal genoeg lijkt, maar per saldo niet is. Het is niet aaneengesloten en dus te weinig voor je lichaam.
Daar gaat de vraag ook over. N.B. als vraagsteller , scholier , volwassen zou zijn, dan lag de zaak in zoverre anders dat de een inderdaad een ochtendmens is en de ander een avond- of nachtmens. Echter dan is het nog steeds niet verstandig om in opgebroken delen van de dag/nacht te slapen. Je wilt niet weten hoeveel mensen slaappillen slikken. En ja, er zijn mensen die toekomen met 3 , 4 of 5 uur slaap per etmaal (Einstein meen ik), gaat het hier niet over. En ook de dag- en nachtdiensten, gaat het niet om. Dan gaat het over volwassenen , zij zijn niet meer in de groei en gaan niet meer naar school.
Nu betreft het een scholier met een verkeerd waak- slaapritme. Gevolgen o.a. geen energie, blijvend te lang slapen op verkeerde uren en hierdoor kan het lichaam niet herstellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
er zijn ook mensen die varen, en continue een ritme van 4 uur op 4 uur af aanhouden. zelfs maanden lang.
mij lijkt dat als je op een dag je totaal aan slaap krijgt, het geen probleem hoeft te zijn