Wat is trypofobie?

Waar komt deze fobie vandaan en hoe kom je er vanaf?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@NoteToSelf: vrijwel alle vragen die op GoeieVraag gesteld worden zijn te vinden via Google ;-)
bamibal
6 jaar geleden
Maar de antwoorden niet altijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoals bij alle irreële angsten, fobieën, enzovoorts is de kans de een tekort een deel van de oorzaak is zeer groot. Met name magnesium is een tekort dat bijna zeker is.
http://www.orthokennis.nl/artikelen/magnesium-een-van-de-meest-belangrijke-mineralen
Met o.a. 65 bronnen met info waarom de meeste testen niet werken, waarom supplementen veilig zijn, waarom overdosering bijna niet mogelijk is, hoeveel we vroeger binnen kregen, waarom de ADH te laag zou kunnen zijn, enzovoorts.

ps. Bij een ernstige fobie is waarschijnlijk ook therapie nodig.
Amadea
6 jaar geleden
Wat trypofobie is kun je lezen op https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/psyche/vraag/620821/symptomen-tripofobia
en het heeft helemaal niets met magnesium te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Amadea: Misschien wat onderzoeker lezen over anxiety disorder (waar fobieën onder vallen) voordat je zijn opmerking maakt zonder verdere uitleg.

Antwoorden (1)

Trypofobie is een irrationele angst voor gaten, angst voor kleine gaatjes of angst voor gaten in de huid.

Het is nog geen klinisch erkende fobie. Je kan er dus geen informatie over vinden in de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM).

De eerste studie naar trypofobie is gedaan door Arnold Wilkins en Geoff Cole.
In hun publicatie in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science stellen zij dat de trypofobie oorzaak te vinden zou zijn in een biologische afkeer en niet op een aangeleerde culturele angst. En dat de fobie ontstaat als gevolg van een hersenreactie die de bepaalde vormen associeert met een gevaarlijke situatie.

Behandeling
In de reguliere geneeskunde worden over het algemeen de volgende therapievormen voorgeschreven in geval van fobieën:

Cognitieve therapie
Cognitieve therapie wordt wel voorgeschreven ter behandeling van ernstige angstklachten. Hierbij tracht men je anders te laten denken en een andere interpretatie te geven aan je gevoelens.

Exposuretherapie
Bij Exposure (= blootstelling) therapie wordt stapje voor stapje meer en meer geconfronteerd met datgene waar jij bang voor bent. Dus voor afbeeldingen met gaten of iets met gaatjes.
De gedachte hierachter is dat je door het keer op keer ondergaan van je angst, je angst als het ware zal uitdoven.
SimonV