Is 4 a 5x plassen in 5 uur tijd normaal?

Ben een man 29 jaar, vitamine d en b12 te kort en overspannen. Urine is verder helder (behalve eerste) en geen pijn. Zit het tussen me oren? (Heb het wel is vaker gehad en houdt na een tijdje op)
Iemand herkenbaar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
is er getest op blaasontsteking?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is wel veel en ook erg onhandig lijkt me. Kun je je plas wel ophouden als je bijvoorbeeld langere tijd in een bus of theater zit?

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf hoe veel je drinkt. Als je veel drinkt is vaak en veel plassen volkomen normaal.

Je zou eens kunnen testen hoeveel je per keer plast door bijvoorbeeld in een maatbeker te plassen. Een normale hoeveelheid om per keer te plassen ligt zo tussen de 300 en 400 ml. Een beetje daaronder of daarboven is natuurlijk niet erg, maar stel dat je elke keer plasjes hebt van 150 ml, dan is het probleem niet zozeer dat je veel urine aanmaakt (zoals normaal is wanneer je veel drinkt) maar dat je per keer kleine beetjes plast. Dat kan allerlei oorzaken hebben (van blaasontsteking tot een overactieve blaas of verkeerd aangeleerd plaspatroon) maar dan heb je in elk geval een begin. En ja: het kan 'tussen je oren' zitten: als je gespannen bent moet je vaak vaker plassen en als je niet voldoende kunt ontspannen kun je moeilijker uitplassen, zodat je sneller opnieuw naar het toilet moet.

Als dit een nieuwe klacht voor je is, dan is het altijd verstandig om eens naar je huisarts te gaan. Zeker als je ook andere klachten hebt zoals buikpijn, een zwakke urinestraal, pijn bij het plassen of urineverlies. Je kunt ook eerst even een schoon potje met ochtendurine laten controleren bij de assistente, al zal de huisarts je wel willen zien als je echt een blaasontsteking hebt - waar bij vrouwen een blaasontsteking vrij simpel is, is er bij mannen vaak wel meer aan de hand.

Als je dit eigenlijk altijd al gehad hebt, dan kan daar natuurlijk alsnog een medische reden voor zijn, maar het kan dan ook zijn dat je jezelf hebt aangeleerd om niet goed uit te plassen en/of heel snel naar de WC te gaan zodra je aandrang hebt. Een klein urinevolume per keer zou daar een aanwijzing voor kunnen zijn. Probeer dan in elk geval eens om - als je dit nog niet deed - te gaan zitten tijdens het plassen en er goed de tijd voor te nemen. Fluit als je klaar bent nog even een liedje of blaas op de rug van je hand: je ontspant daarmee je bekkenbodem en dit kan helpen om je blaas wat verder te legen. Verder zijn er manieren waarop je je blaasvolume kunt vergroten door de toiletgang steeds wat meer uit te stellen als je aandrang voelt, maar persoonlijk zou ik je aanraden om eerst medische oorzaken uit te sluiten voor je aan zoiets begint. Er zijn namelijk ook andere oorzaken denkbaar, zoals problemen met de bekkenbodem of de blaas zelf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thanks voor de beste antwoord ooit. Zo uitgebreid en leuk geschreven. Dank en zal je tips een poging wagen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je compliment, altijd leuk om nog even op wat persoonlijker niveau dan alleen de 10 punten te weten dat een antwoord gewaardeerd wordt. Ik hoop ook echt dat je er iets aan hebt. En vergeet niet: als je je zorgen maakt of als de klachten hinderlijk zijn of verergeren, is een bezoek aan de huisarts altijd aan te raden.

Andere antwoorden (1)

Is harstikke normaal! Hoe vaak je naat het toilet moet is genethisch bepaald, hoogst waarschijnlijk heb je een snelle stofwisseling net als ik. Het is dan ook vrij normaal om veel naar het toilet te moeten.