Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe merk je dat een abcess rijp is?

Hallo
sinds zondag heb ik een abcess op mijn achterwerk. Het begon met een gevoelig plekje, en is nu zo ongelooflijk pijnlijk, dat lopen bijna onmogelijk is, zitten gaat wonderbaarlijk wel.
Ik heb contact gehad met de dokter, maar die vertelde dat hij eerst rijp moet zijn. Ik heb gisteravond met een heet washandje erop gezeten, maar nu is de pijn bijna ondraaglijk.
Nu is mijn vraag, is het zeker dat hij uit zichzelf open barst? En hoe merk je dat hij rijp is? Want aan voelen doet dus ook zoveel pijn.
Bedankt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
19.1K
Rieneke1
6 jaar geleden
Ga in bad of teil met goed warm sop van biotex zitten. Sterkte en succes!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je merkte zelf al dat de verandering van een gevoelig plekje naar erger, pijnlijk en zelfs ongelofelijk pijnlijk groeit, @Johan. Zo pijnlijk dat lopen/bewegen echt pijn doet. Dat je nog kunt zitten, is een kwestie van mazzel van de locatie op je bil van het abces.

(Je zit nu pijnloos, zo niet, er zijn van die ringen te koop zodat je niet op dat abces zit en dat het vrij van druk blijft.)

De groeiende zwelling leidt tot druk onder de huid en verdere ontsteking van omliggend weefsel en DAT veroorzaakt die toenemende pijn.

Antwoord: Het 'rijpen' van het abces merk je doordat het zoveel pijn doet dat je denkt : kan niet erger! Om dit punt eerder te bereiken doe je wat biotex (of soda) in een grote cement emmer (teil of bad) met warm water, laat dit oplossen en ga er in zitten. Paar keer per dag 5 à 10 minuten totdat de ontsteking weg is.

[Maak het abces nooit zelf kapot, want dan maak je het alleen maar erger, omdat eventuele bacteriën die in het abces zitten zich dan kunnen verspreiden.]

Toegevoegd na 9 minuten:
Je hebt al contact met de huisarts gehad, schrijf je.
Toch verstandig om deze nog eens te bellen zodra er verandering is, open gebarsten bv. Als je er niet zelf bij kunt, is het lastig en het is raadzaam om voorzichtig te zijn met ontstekingen.
Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goedenavond
Allereerst bedankt voor uw antwoord. Hij is inmiddels open. Hij zat op zo'n vreselijke plek, ja precies tussen mijn bilnaad. Zelf had ik ook al 2 dagen geen ontlasting gehad, maar op den duur kan je het ook niet meer ophouden. Dus ik moest naar het toilet. Heb flink in mijn handen geknepen want ja de pijn die zat er nog altijd. Kortom, ik zal het niet erger schrijven haha, hij is open. ik ga om de 2uur in de douche staan, om het vuil eruit te laten gaan. Maar dit is absoluut geen pretje. Groetjes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan. Geweldig, dit is echt boffen!!
Jazeker, voor hetzelfde geld heb je er nog minstens een dag (of twee) last van en je weet nu hoeveel pijn dit doet / kan doen. Goed idee, onder de douche! Let op met afdrogen ... kijk uit met bloed en pus wat er nog uit komt.
Neem iedere keer een SCHONE handdoek en laat de gebruikte handdoeken drogen, opgehangen, niet broeien op een vochtig/nat hoopje. Wat zal jij lekker slapen! :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding