Als ik op de elektriciteitsbak zit ,hoe komt het dat mijn achterwerk prikt en jeukt?

Ik vraag me weleens af hoe dat komt, vroeger dat ik klein was ging ik eens op zo'n elektriciteitsbak zitten.. Je weet wel ik denk dat dat voor internet is.. Als je erop gaat zitten prikt je achterwerk. Hoe komt dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Laura, kan het zijn dat u een transformatorhuisje bedoelt?
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-10-03/1047086/weg-met-die-foeilelijke-grijze-elektriciteitsbak-video#.WISzJVzl-Q4

Antwoorden (2)

Die bakken zijn gemaakt van fiberglas en door zonlicht drogen ze uit. Daardoor steken de vezels uit en prikken in je billen.
Net zoals engelenhaar bij een kerstboom of als je het surfzeil van een oude mast afhaalt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In transformatorhuisjes wordt hoogspanning omgezet naar 220 volt of naar andere voltages. Daarbij ontstaan sterke magnetische en elektrische velden.

Bij de meeste transformatorhuisjes is het elektromagnetische veld op 2 meter afstand reeds verwaarloosbaar.
Deze elektromagnetische velden kunnen invloed hebben op het lichaam, op de huid, als men op het huisje gaat zitten en een branderig jeukend gevoel veroorzaken.

Toegevoegd na 23 minuten:
Het elektrische veld in het transformatorhuisje wordt grotendeels door de muren van het huisje afgeschermd. Voor het magnetische veld is dat niet het geval.